Водещи новини - дясно Здраве Образование Общество

БГ образователна криза: Пари има, Ковид тестове – не, големите ученици онлайн, два избора пред родителите

Приключва поредна учебна седмица за голямата част от учениците от 5-и до 12-и клас в България, в която се налага да учат дистанционно – в онлайн среда. Според образователния министър проф. Николай Денков причините за това са две:

  • липсата на необходимия брой щадящи тестове
  • все още високите нива на Ковид заболяемост в страната

По повод отвореното писмо, изпратеното от Мануела Манолова – майка на десетокласничка в българско училище, адресирано до ръководните и отговорни институции у нас, в което тя поставя едни от най-притеснителните пред огромна част от родителите въпроси, образователният министър бе поканен в предаването “12+3” по БНР и коментира настоящата ситуация.

“Децата не са убийци, но ние поставяме тяхното здраве на първо място.”

Проф. Денков припомни, че училищата в страната бяха затворени със Заповед на здравния министър доц. Стойчо Кацаров, заради нивата на заболяемост в страната – “такива, каквито не бяха виждани у нас до момента”.

“Нека не говорим кой е убиец и кой не е, а да говорим, че децата не са застраховани от разболяване и тежки последствия.”

Относно обещанието от здравните власти, след затваряне на училищата по време на пандемичния пик от т.нар. 4-та Ковид вълна у нас, че седмица след връщането на най-малките ученици, това може да се случи и с останалите – от 5-и до 12-и клас

“Откакто МОН започна да поръчва тестове, до момента са предоставени малко над 1 милион теста.”

По думите на проф. Денков, “за да бъдат пуснати всички ученици ще са нужни 1,4 милиона теста за седмица” (за двукратно тестване на учениците).

“Това, което липсва в момента в страната, са тестове, които да бъдат доставени от дистрибуторите. За съжаление ние ги получаваме на порции – по 100-150 хиляди теста, които ни позволяват да поддържаме присъственото обучение при най-малките ученици, но не можем да направим същото за останалите, тъй като не разполагаме с достатъчен брой от тях.”

Пари за Ковид тестове има, но липсват доставчици

“Тестове в България в момента няма. Ако имаме, ще пуснем и останалите ученици. Поръчките и одобряване на участниците се извършва изцяло от експерти в Министерство на здравеопазването. Ние дори нямаме наш представител в този процес”, аргументира се проф. Денков.

“Направени са поръчки за милиони тестове, има осигурени средства, но няма фирми, които да доставят такива големи количества и в срок, в който на нас са ни необходими.”

Дискриминация или не

Според актуализираната съвместна Заповед на МЗ и МОН, завръщането на ученици от 5-и до 12-и клас в училищата ще се допуска само за онези от тях, които са ваксинирани или притежават документ (“зелен сертификат”).

“Не виждам какво доскриминационно има в това. Това означава, че тези ученици са сравнително безопасни, тъй като вече са ваксинирани или преболедували. Безопасни са както за себе си, така и за околните, тъй като независимо, че могат да заразяват, то това е в много по-малка степен от неваксинираните.”

Какво МОН и МЗ казват на родителите в България с тази своя съвместна Заповед

“Със тази Заповед казваме че в училище могат да се върнат децата, които са сравнително безопасни за себе си, тъй като дори да се разболеят, ще минат по-леко. Тези деца са безопасни и за другите – които пък няма да разболеят.”

Ситуация с предизвестен изход?!

  • Докато МЗ и МОН чака изпълнение на заявените поръчки за тестове, големите ученици седмици наред продължават да учат пред устройствата у дома в онлайн среда.
  • Вариант единствен – ваксинация, за гарантирано завръщане в присъствена форма на обучение (на този етап).
  • Изборът за родител, в новата му роля – на ИСКАЩ, детето му да се обучава присъствено / Образователната система – еднаква за всички и осигуряваща равен достъп до образование на българските деца!?

Два основни аргумента от страна на МОН/проф. Николай Денков

  • “Докато има такава висока заболяемост в страната, училищата не са безопасни за децата вътре в тях. Когато спадне заболяемостта, този въпрос вече няма да стои.”
  • “Единственото, което ни остава, докато чакаме заболяемостта да спадне под 250 на 100 000, е ротационният принцип.”

Едно пропуснато лято или в капана на изборите “2 в 1”

Едно служебно правителство, което по думите на проф. Денков “още през август трябваше да си е тръгнало”. Основен виновник за “фантастичния” старт на учебната 2021/2022 година са партиите. По думите на проф. Денков партийните играчи са изграждали имиджова кампания на гърба на предложеното от образователния министър тестване на учители и непедагогически персонал. Служебният министър на образованието припомни, че първата политическа сила на предходните избори (през юли т.г.) беше категорично против въвеждането на допълнителни мерки в сферата на образованието. Това са едни от основните причини, които проф. Денков изтъкна като непреодолима пречка пред тогавашното/сегашно служебно правителство, за успешна подготовка на текущата вече учебна година в България.

Кога, все пак, ще могат да се върнат всички ученици в класните стаи

“Няма как да се ангажирам със срок. Всичко, което е необходимо за да се осигурят тестове сме го направили. Когато се появят тестовете или когато спадне заболяемостта, тогава децата ще могат безпрепятствено да се върнат в клас.”

Цялото интервю на Даниела Големинова по БНР може да чуете ТУК


Ето и текста на отвореното писмо от една българска майка (по време на Ковид пандемия, вече 4-та поред вълна)

Мануела Манолова – майка на десетокласничка, изпрати до Мрежа за децата отворено писмо, адресирано и до Президента на България, Омбудсмана, Министерството на образованието и науката, Министерството на здравеопазването, както и до редица български медии.

Писмо от една отчаяна майка, която се бори за бъдещето на нашите деца: 

“Уважаеми г-н Президент,

Обръщам се към Вас от позицията на средностатистически данъкоплатец, жител на София и родител на десетокласничка в езикова гимназия.

В предизборната си кампания Вие казахте, че децата са на училище. Излъгали са Ви – и преди, и след изборите дъщеря ми и всички нейни съученици са вкъщи, където е по-удобно да не бъдат забелязвани. В това положение са всички нейни връстници, както и преобладаващата част от класове 512, вече трета учебна година:

  • 2019/2020 – от учебни 9.5 месеца, присъствени 5 (2-ри учебен срок изцяло дистанционен)
  • 2020/2021 – от учебни 9.5 месеца, присъствени 2.5
  • 2021/2022 – от учебни 2.3 месеца, присъствен 1, вече 5-та седмица са вкъщи

Т.е. от месец март 2020, дъщеря ми и хиляди деца на нейната възраст са прекарали в дома си (топъл, студен, с каквито сме успяли интернет и техника) 78% (седемдесет и осем процента) от учебното време. В допълнение, много от тях са ограничени да посещават спортни занимания, школи по изкуства, езици и други допълнителни интереси (поради провеждане в училище, сборни групи, общи епидемиологични ограничения и т.н.).

Не е тайна, че ние сме единствената европейска държава, която изолира децата си – по принцип и за такъв дълъг период. Вече трета учебна година децата в Европа учат присъствено, основно благодарение на масово тестване, организирано своевременно и заплатено от държавата.

В момента очакваме нова заповед на МОН, която (по предварително изтекла в медиите и неофициално потвърдена информация) ще бъде поредното унижение и дискриминиране на възрастова група 11/12-19г., тъй като ще изисква:

  • – преболедуване през последните 12 месеца
  • – ваксинация
  • – антитела над 150 bau/ml

Останалите деца от класове 512 ще бъдат връщани ротационно – когато/ако МОН осигури тестове и неясно на какъв принцип (ротацията във времето доказано лиши от присъствено обучение едни и същи випуски – поради тяхната “неприоритетност“).

В същото време на частните училища ще бъде потвърдена възможността да тестват децата от 512 клас и да осигурят присъствено обучение, което от няколко седмици така или иначе неофициално се случва с личното разрешение на министъра на образованието и в разрез със собствената му действаща заповед.

Дъщеря ми боледува преди 12.5 месеца, няма ваксина (защото тази ваксина не е в задължителния имунизационен календар), антителата ѝ са 96 bau/ml, и е в държавно училище – аз нямам право да купя тест от аптеката, както ще се прави в частните училища, а държавата до този момент не е показала категорично, в цифри и срокове, че има намерение да го направи. Писменото ми запитване към МОН получи уклончив и неясен отговор КОГА и КОЛКО теста ще има, и за кои класове.

И така, г-н Президент, с поредната дългоочаквана заповед дъщеря ми отново остава вкъщи, заедно с много други свои връстници.

Съвсем НЕриторично Ви питам:

–  Някой в този кабинет осъзнава ли, че системно се нарушават Конституцията на Република България и Конвенцията за правата на детето – по отношение на равнопоставен достъп до (присъствено) обучение, и възрастова група 11/12-19г. биват дискриминирани за пореден път на основата на възраст, личен здравен статус и финансово състояние на семейството?

В Република България УЧИЛИЩНОТО ОБУЧЕНИЕ до 10-ти клас все още е задължително, образованието е основно право, а заповедите на МОН го правят недостъпно в присъствената му форма. Държавата НЕ дава основни права, тя е длъжна да ги зачита.

–  Кой ще понесе отговорността за това, че министърът на образованието обяви възрастова група 11/1219г. за основни разпространители на вируса, докато това не е твърдение нито на СЗО, нито се доказва от проучвания в другите европейски държави?

Кой ще понесе отговорността и ще се извини публично, че министърът на образованието заяви как не е добре тези деца да тръгнат на училище, тъй като ще заразяват учителите си? “Искате да умрат още учители ли?“, попита той по време на “Властта говори! Открито“.

Нашите деца на възраст 11-19 г. не са убийци, г-н Президент, и са толкова заразоносители и разпространители, колко Вие и аз, и смятам, че подобни презумпции, заключения и изказвания са подсъдни.

През изминалата седмица информирах Европейската комисия по образование за безпрецедентното системно лишаване от присъствено обучение на прогимназисти и гимназисти в България, в частност вече само на такива от държавните училища.

Помолих и за представителни проучвания и данни как другите европейски страни успяха да осигурят присъствено обучение в изминалите две години; какви са пораженията върху физическото и психическо състояние на децата, социалните им умения, както и върху качеството на образование в резултат на толкова продължително дистанционно обучение.

И Комисията, и регионалната служба на СЗО за Европа помолих по административен път да се свържат с министър Денков и да го подкрепят при осигуряването на тестове, тъй като той не се справя с тази задача, а в останалата част от Европа не е видно да има подобен проблем.

Г-н Президент, в последното си писмо до МОН отправих лична покана към министър Денков да ни гостува и да види как едно дете вече трета учебна година, по 6 астрономически часа на ден, прекарва в стаята си – от там присъства в час, подготвя домашните си, прави видео запис на лицеви опори и коремни преси, които да изпрати на учителя по физическо възпитание, рисува, слуша арии по музика, за което предупредих съседите, нерядко и се храни поради кратките междучасия, и вече остава по пижама. Сложи очила и методично се бори с килограмите, защото това се случва, когато прекараш 12 от 15.5 месеца в една стая, пред монитор. И Ви уверявам, че не е единствена, нито пък най-пострадалата – много родители споделят за нервни кризи, паник атаки, влошено общо здравословно състояние, подтиснатост и депресия у децата си.

Каня и Вас – да присъствате на един учебен час и да си представите приблизително: 11 изминали учебни месеца (изключила съм Коледна и пролетна ваканция, няколко национални празника) х средно 4.3 седмици/ месец х средно 32 учебни часа на седмица=1538 такива учебни часа.

и да ми кажете – колко още според Вас може да издържи?

Follow Me:

Related Posts

Вашият коментар

Вашият имейл адрес няма да бъде публикуван. Задължителните полета са отбелязани с *