Събота, 20 април 2024

20.04.2024

Последвайте ни

Тема 1: Родното и чуждото в българската литература – Четвъртата медийна власт в услуга и за употреба в „Бай Ганьо журналист” на Алеко Константинов

 

„Че голям  мурафет ли е един вестник да се издава? Тури си едно перде на очите/па и няма нужда!/, па псувай наляво и надясно….Нали е работа да омаскарим тогоз оногоз…”

Атанаска Георгиева

  1. АВТОРЪТ – ЩАСТЛИВЕЦА  С НЕОСЪЩЕСТВЕНА ХУДОЖЕСТВЕНА ЗАДАЧА  „ ДА ИЗГРЕБЕ  НЕЧИСТАТА И ГНУСНА ПЯНА, ИЗПЛУВАЛА НА ПОВЪРХНОСТТА НА ОБЩЕСТВОТО”, ЧРЕЗ ХУМОРА И САТИРАТА ДА ПРЕБОРИ БАЙГАНЬОВЩИНАТА. Нелепата му смърт е доказателство, че в следосвобожденското духовно безвремие „Бай Ганьо уби Алеко”;

а/ Твори през 90-те години на 19 век, когато в свободна, капитализираща се България родното и чуждото преобръщат моделите си спрямо Възраждането – родното, своето, българското, съотнесено към властта, е натоварено с ценностен упадък , нравствена деградация, бездуховност и беззаконие, а чуждото, европейското е образ на цивилизацията, демокрацията и спазвания закон ;

б/ Продължава и усъвършенства традицията в пътеписа, фейлетона и сатиричния разказ. Методът му на изображение е социалният реализъм, чиято основна особеност е изграждането на типични герои при типични за времето и мястото обстоятелства;

в/ Неговият висок етично-естетически идеал  е претворен чрез своя антипод, чийто събирателен образ е Бай Ганьо като превъплъщение на несимпатичното, грозното и безобразното у човека, на смешния и страшния, на жалкия и опасния политически, социален и неморален хищник, завоевател, диктатор, разрушител , отроден от  положителното свое и невъзприемчив към положителното чуждо;

г/ Най-физиономичната му творба е „ Бай Ганьо. Невероятни разкази за един съвременен българин”/1895 година/, композирана в две части,/ 9 + 3 фейлетона/, представящи географското, хоризонтално, повърхностно, транзитно  пътуване на съвременния антигерой  „ по Европа” и социално-политическото, вертикално, арогантно, нагло пътуване на келепирджията, „цял европеец”, по стълбата на властта в следосвобожденска България, където и когато грабителски се разиграват големите пари;

2. ЕПИЗОДЪТ „БАЙ ГАНЬО ЖУРНАЛИСТ”

Продължението на "Тема 1: Родното и чуждото в българската литература – Четвъртата медийна власт в услуга и за употреба в „Бай Ганьо журналист” на Алеко Константинов", ще откриете в "Учебно помагало за матура по български език и литература по новата програма за ДЗИ" с автор Атанаска Георгиева.

Поръчайте помагалото тук https://propress.bg/

c