Вторник, 19 март 2024

19.03.2024

Последвайте ни

Вдъхновяващо и обогатяващо е свиренето на цигулка и пиано в НЧ „Й. Йовков-1870” в Добрич

Само след дни – на 1 октомври, ще започне новият творчески сезон за класовете „Цигулка” и „Пиано” в Народно читалище „Йордан Йовков-1870 година” в Добрич. Преподавател по двата инструмента е Вела Желева. За себе си тя сподели, че влечението и интересът й към музиката са от ранна детска възраст и така започват уроците й по цигулка и солфеж. Завършила е Академията за музикално, танцово и изобразително изкуство „Проф. Асен Диамандиев” в Пловдив, специалност Музикална педагогика. В читалището е от 16 години като преподавател по цигулка и солфеж, а от миналата година – и по пиано.

Децата, които желаят да посещават уроците по пиано и цигулка, трябва да имат интерес, влечение, това е много важно, сподели за Про Нюз Добрич Желева. Добре е те да са на възраст от 6 до 18 години. Заниманията по инструмент са индивидуални и часовете се провеждат по предварително изготвен график, който е съобразен със свободното време на децата. Продължителността на едно занимание е 40 минути, те са два пъти седмично.

„Цигулката, този завладяващ, очарователен инструмент, е сложен, труден за изучаване – сподели музикалният педагог. – Всеки един тон трябва да се чуе поотделно, да се свири и интонира вярно”. Тя посочи, че пианото, също като цигулката, е един от най-популярните инструменти както в класическата, така и в забавната музика. Обясни, че е един от най-универсалните, тъй като е широко използвано за солови и оркестрови изпълнения, за камерна музика, акомпанименти и не на последно място като помощно средство за композиране.

В процеса на работа се придържам към утвърдените методики, но игровата форма на обучение е неизменна част в работата с най-малките дечица, каза Вела Желева. Обясни: „Така се стимулира тяхната творческа мисъл и по този забавен начин те придобиват сериозни познания”. Преподавателят е убедена, че пътят към музиката трябва да е приятен и завладяващ, за това и уроците са образователно-забавни.

Заниманията по инструмент са индивидуални, но децата се радват, когато свирят по две, т. e. на четири ръце на пиано, сподели Желева и допълни, че се работи и в екипна насока. По същия начин се стимулират децата и по цигулка, изпълнявайки дуети. Понякога пък по-напреднало пианистче акомпанира на начинаещо цигуларче.

„Винаги съм казвала – работата с децата е изключително приятна и зареждаща – посочи преподавателят. – В учебния процес взаимно се обогатяваме”. Тя обясни, че понякога децата имат желания да свирят популярна и забавна музика. Избират си песен и ако нивото и възможностите им позволяват тя се разучава. „Стремим се да задоволим музикалните им желания, защото това им носи радост и усещане за едно стъпало напред” каза Желева. Тя допълни, че подхожда винаги с разбиране към децата. Сподели, че самата тя, вече минала по пътя на ученика, знае колко е важна топлата и приятелска атмосфера , за да могат без притеснения да се справят, и то успешно.”При нас свиренето на инструмент е вдъхновяващо, обогатяващо и релаксиращо занимание”, посочи музикалният педагог.

Вела Желева преподава в читалището и солфеж на всички учeници, които свирят на инструменти. Обучението е групово, съобразено с възрастта и нивото на знания на децата. Според музикалния педагог успоредното изучаване на солфеж е задължително. Благодарение на него се развиват музикалните способности, слухът и се подпомага изпълнителската дейност. „Ние в Музикална школа държим децата ни да са нотно грамотни” – посочи преподавателят. Тя обясни, че по солфеж се пее по ноти, правят се музикални диктовки, ритмични упражнения, солфежиране от пръв поглед на непознат нотен текст.

„Солфежът е изключително важен. Без нотно четима техника не може да се изгражда професионален музикален слух”, допълни преподавателят. И при солфежа се използва игрова форма на обучение, нови методи и похвати, така че музикалната информация да достига по възможно най-достъпен и интересен начин до децата.

Заниманията с инструменти изискват всекидневен упорит труд, посочи Вела Желева. „Детето трябва да умее да се концентрира – каза още тя. – Дори някой път да не се достигнат очакваните и желани резултати трябва да се знае, че това време с инструмента не е изгубено. Научават се много важни неща – умение за по-добра концентрация, организираност, дисциплина, самоконтрол, умения да се работи продължително, упорито и качествено. Всичко това добавя самоувереност и самочувствие в живота на децата”.

c