Вторник, 23 април 2024

23.04.2024

Последвайте ни

Вакси стимули: МОН учреди училищен приз за 70% Ковид имунизирани и бонус - отпуск

Три приоритета обяви служебният екип в Министерството на образованието и науката /МОН/ за новия мандат. Според МОН те са равностойни помежду си и по тях ще се работи едновременно.

„Успешното начало на учебната година с присъствено обучение трябва да бъде продължено, като се вземат всички мерки за минимизиране на риска от епидемична вълна и с грижа за здравето на учениците и учителите“, обяви министър Николай Денков пред журналисти днес. Този първи приоритет на МОН в новия мандат ще бъде основна отговорност на заместник-министър Мария Гайдарова, която остава на позицията си от предишните четири месеца.

През изминалия период в МОН е изготвен подробен анализ на ефекта от обучението от разстояние в електронна среда и подготви всичко необходимо, за да осигури максимално продължителни присъствени и безопасни за здравето занятия. Насоките за работа на образователната система в епидемична обстановка са ясно разписани и вече се спазват. „Интегрирането на информационните системи на МОН и Министерството на здравеопазването осигурява всекидневен достъп до актуални анонимни данни за броя карантинирани учители и ученици, което позволява да се взимат гъвкави решения за присъствено или онлайн обучение на ниво училище и детска градина. Статистическата информация за броя ваксинирани и преболедували преподаватели и ученици пък дава възможност за по-дългосрочна оценка на риска от разпространение на заразата в образователните институции“, обясни министър Денков.

Той припомни и сериозната подготовка за активирането на междуинституционалния Механизъм за взаимодействие по обхват, включване и предотвратяване на отпадането от образователната система, който тази година започна да действа още от 16 септември.

В следващите няколко месеца трябва да започне подготовка за изпълнението на новите европейски програми и проекти за образование и наука. Само в Националния план за възстановяване и устойчивост и в програма „Образование“ са предвидени общо повече от 3,3 млрд. лв. за двете сфери. За да бъдат използвани тези пари ефективно, има много предварителна работа – разработване на насоки за кандидатстване, документи, оценителни процедури и т.н.

Необходима е също разяснителна кампания сред потенциалните бенефициенти – средните и висшите училища, научните организации. „Това ще изисква месеци работа. Ние ще я започнем, а следващото редовно правителство ще я завърши най-вероятно през пролетта на следващата година“, каза министърът. 

Дейностите по този изключително важен приоритет на МОН ще се управляват от нов заместник-министър. Това е Ваня Стойнева - безспорен експерт по европейски фондове и програми с три мандата като служебен заместник-министър по тези въпроси зад гърба си. В изпълнението на този приоритет ще участват активно също досегашният заместник-министър за висше образование проф. Генка Петрова и новият заместник-министър за наука чл.-кор. проф. Константин Хаджииванов, който идва от БАН.

Служебният екип в МОН ще започне също подготовка на бюджета за образование и наука за 2022 г. и на актуализираната бюджетна рамка в тези сфери за следващите три години.

Министър Денков отбеляза още три важни резултата от работата на екипа в предишния служебен мандат в МОН. Това са приетата Национална карта на висшето образование в България, подготвените промени в Закона за висшето образование за съвместно обучение на студенти и въвеждането на статута на проектните докторанти, а така също разработването на методика за определяне на статут на изследователски университети.

снимка - МОН

Въз основа на изводите от анализа на МОН (за периода 12 май – 16 септември 2021 г.), образователното министерство е предприело следните мерки за по-успешно протичане на учебната година:

  • От началото на юли т.г. представители на МОН провеждат национална информационна кампания за повишаване на дела на ваксинираните учители и непедагогически персонал в образователните институции. Целта - да се осигури максимално присъствено обучение през новата 2021/2022 учебна година.
  • Проведени са повече от 40 регионални срещи с участието на над 85% от директорите на училища и детски градини в цялата страна. Над 20 водещи специалисти от Медицинския университет –София, Националния център по заразни и паразитни болести и РЗИ са отговаряли на въпроси.
  • Учредено е свидетелство от МОН за достигнати поне 70% ваксинирани учители и непедагогически персонал.
  • С анекс към Колективния трудов договор садоговорени два дни допълнителен платен отпуск за работещите в образователните институции, които се имунизират.
  • Изготвени са Насоки за работа на системата на училищното образование в условията на COVID-19–отделни за детски градини, училища и центрове за подкрепа наличностното развитие.
  • Осигурени са недостигащите устройства за ученици при евентуална необходимост от обучение от разстояние в електронна среда -15 500 по съществуващи рамкови договори.
    • Обявена е обществена поръчка за още 24 500 таблета.

Целият анализ на МОН за изминалия управленски период ↓

c