Петък, 19 април 2024

19.04.2024

Последвайте ни

Училища ЕВРОПА - добро владеене на чужд език, дори в условията на пандемия

Разговаряме с Владимир Христов, управител на националната верига за чуждоезиково обучение Училища ЕВРОПА и член на Управителния съвет на Асоциацията на езиковите центрове в България. Темата е предизвикателствата през изминалата учебна година от гледната точка на частните езикови, изпитни и други образователни центрове в сферата на неформалното образование. И, разбира се, още по-важната тема - очакванията за предстоящата учебна година, стартираща тази есен.

– Г-н Христов, как се отрази като цяло пандемичната криза на образователните центрове в сферата на неформалното образование, имаше ли отлив на ученици, на прекъсване на обучението?

-Имаше трудности на много нива, свързани с пандемията, но смятам, че успяхме да се справим с всички, разбира се, с цената на немалко усилия. На първо време се постарахме да направим нашите учебни центрове максимално безрискова среда и да опазим здравето на децата, на работещите в нашите центрове, на семействата и на всички около нас в условията на продължаваща пандемична ситуация. Същевременно внедрихме и използвахме ефикасни платформи за онлайн обучението, като подготвихме и нашите преподаватели за работа с тях. Това ни коства допълнителни ресурси в немалък мащаб.

Но основната ни грижа беше да убедим родителите да не поставят под риск бъдещето на децата си, като ги спрат от обучение. Тук говорим не само за тези, за които прекъсването на присъствения учебен процес може да означава нулева година за кандидатстване в желания от тях европейски университет. Говорим и за по-малките. Изучаването на езика е непрекъснат процес, в който се натрупват и затвърждават знания и умения. При прекъсване от една или повече години, наученото много лесно започва да избледнява, тъй като престава цикличното затвърждаване и разширяване на езиковите умения, характерно за съвременната методика на изучаване на език.

–Изминалата учебна година бе белязана от неколкократно принудително преминаване в режим на онлайн обучение поради кризата с коронавируса. Как се отрази това на учебния процес, успяха ли да се справят децата и учителите в тази трудна ситуация?

–Ако мога да обобщя – беше трудна, но в крайна сметка успешна година. Доказахме, че можем да се справим и да предлагаме езиково обучение на познатото високо ниво, въпреки предизвикателствата, свързани с дистанционното обучение. Специално в Училища ЕВРОПА доказателство за това са резултатите на традиционните финални тестове, които правим в края на годината, разработени в сътрудничество с University of Westminster - Лондон и ICC-The International Language Association. 98% от хилядите наши ученици от 1-ви до 12-и клас в 42-та ни учебни центъра в страната показаха отлични и много добри резултати.

–А какво е мнението Ви за онлайн обучението по принцип – може ли то да замести пълноценно присъственото обучение?

–Мога да говоря конкретно за впечатленията си от онлайн обучението в нашите учебни центрове. Казано накратко -  когато се прави както трябва, онлайн обучението може да постигне същите цели като присъственото. Нашето предимство в ситуацията бе, че в Училища ЕВРОПА имахме дългогодишен опит в онлайн обучението, много преди пандемията – работим онлайн само с учител „на живо”, разполагаме с уникални специално създадени ресурси, разнообразни и интересни упражнения, интерактивни игри с образователна стойност и т.н. Ако обаче дистанционното обучение не разполага с изброените характеристики, ако се провежда от неподготвени хора, без съответните ресурси, то се превръща в натоварващо и в крайна сметка неефективно за обучаемия. Оттам е възможно да дойдат и незадоволителните резултати при някои от обучаемите, не от самия формат на обучението. Разбира се, дистанционното обучение има и своите недостатъци, като трудно задържане на концентрацията на учениците, риск от поява на апатия от тяхна страна, но това може да бъде компенсирано с предимствата, които то предлага. А и да не забравяме, че навлизаме все по-дълбоко в дигиталната ера и няма да се учудя, ако онлайн обучението заема все по-голямо място в живота ни.

Единственият реален проблем, свързан с невъзможността да провеждаме присъствено обучение, с който се сблъскахме, бе относно подготовката за международни изпити на нашите ученици. В Училища ЕВРОПА голяма част от обучаеми във високите нива се подготвят за явяване на изпити за международни сертификати, които са задължителна част от последващото им кандидатстване в университети в Европа и света. Подготовката за тези изпити включва задължителна практическа част, която е желателно да бъде проведена в условия, възможно най-близки до реалните, в пряк контакт, „на живо”, а не виртуално.

–Да, спомням си, че от Асоциацията на езиковите центрове бяхте писали отворено писмо в тази връзка, в което алармирахте, че липсата на присъствена форма на обучение може да доведе до влошени резултати на международните изпити за сертификати на хиляди български деца, които планират да продължат образованието си в престижни европейски и световни университети. Оправдаха ли се тези притеснения?

–Да, това беше въпрос, засягащ бъдещето на поне 10 000 млади българи. Тези сертификати, както е добре известно, са де факто входящите изпити за редица престижни български, европейски и световни университети. Ние сме единствения Оторизиран изпитен център, базиран и в Добрич, и с радост трябва да кажа, че притесненията ни не се оправдаха. Децата, които се явиха на изпитите за сертификати на Кеймбридж през лятната сесия в оторизирания ни изпитен център, се представиха блестящо. Но бързам да уточня, че това се дължи и на огромните усилия на нашите учители, които не допуснаха спад в качеството на обучение и в онлайн среда, въпреки предизвикателствата и трудностите.

–Какви според Вас са ролята и мястото на учебните центрове от неформалния сектор в образователната политика в днешно време и изобщо накъде върви образованието в България?

–Винаги сме смятали, че неформалното образование е своеобразен втори стълб на образованието в България и това се е доказало през годините от десетките хиляди наши клиенти, без които нямаше да съществуваме. А крайната оценка за нашата работа всъщност се дава от най-престижните образователни институции в Европа и света.  Това са хилядите възпитаници на езикови центрове в България, приемани всяка година да следват в Кеймбридж, Оксфорд, Станфорд, Харвард и десетки други топ университети в света. Приети там благодарение на изключителното ниво на знания, показано на изпитите за сертификати на Cambridge Assessment English, IELTS, TestDaF, DELE и т.н. И тези знания, в огромната си част са придобити в сферата на т.нар. неформално образование – частни езикови и изпитни центрове, школи и занимални.

Що се отнася до втората част на въпроса Ви - накъде върви образованието в България, ще Ви отговоря така. През последните 28 години, един от основните ни приоритети е бил да дадем възможност на колкото се може повече български деца и възрастни да получат качествено езиково образование на най-високо ниво, независимо дали живеят в голям или малък град. В момента Училища ЕВРОПА е може би единствената частна езикова верига, която има центрове не само в най-големите български градове, но и в много малки градчета като Троян, Петрич, Червен бряг и т.н. А децата на България заслужават качествено образование, независимо къде живеят. В заключение, бих припомнил мисълта на Тони Блеър, която е общовалидна: „Образованието е най-добрата икономическа политика, която съществува.“

–На каква нова учебна година се надявате, имат ли нужда вашите ученици да наваксват нещо от учебния материал?

–Надяваме се да имаме нормален учебен процес, надяваме се, че родителите на тези наши ученици, които ги спряха от обучение през миналата година, поради опасения за здравето им, ще ги върнат отново в класните ни стаи. Важно е децата да не изостават систематично в тази толкова важна за развитието им ключова компетенция – чуждоезиковото обучение.

Моят апел към всички родители е – не допускайте децата да изостават в образователно отношение. Все още не е късно да наваксат пропуснатото по английски – дали с помощта на летни или интензивни форми на обучение преди старта на учебната година, или със записване за редовен езиков курс през октомври. Огледайте внимателно опциите във вашия град и се доверете на реномирани и утвърдени учебни центрове, които са доказали, че дори в най-трудните обстоятелства могат да доведат учебния процес до успешен край. Доброто владеене на чужд език вече е задължително, подчертавам – доброто - независимо от посоката на развитие, избрана от отделния млад човек. А добро владеене на езика се постига в доказано добрите езикови центрове, друг начин няма.

c