Четвъртък, 25 април 2024

25.04.2024

Последвайте ни

100% от живеещите в центъра и в ЖК „Добротица” в Добрич не ползват градския транспорт

Публично обсъждане на Новата транспортна схема на Добрич проведе Общината. То бе в двоен формат – присъствено в Голямата заседателна зала и неприсъствено чрез платформата WEBEX. След публикуване на първия вариант, в посочения едномесечен срок, са постъпили 17 становища. В резултат на тях и на допълнително калибриране на транспортния модел е съставен втори окончателен вариант на схема на нови линии на градския транспорт в Добрич.

Обсъждането на втория вариант започна с презентация на Новата транспортна схема, водена от Инж. Цанко Симеонов, представител на фирмата-изпълнител – Сдружение „Градски транспорт и инфраструктура“. Той представи текущото състояние на градския транспорт в Добрич, извършените дейности и ефекта от реализацията на промяната на транспортната схема.

Инж. Симеонов се фокусира върху представително социологическо проучване, свързано с използването  на общинската транспортна схема в Добрич и нейната ефективност. То е обхванало близо 900 жители от всички райони на града. Според представителя на фирмата-изпълнител получената информация показва, че има поле за подобрение. Резултатите от проучването сочели, че жителите на Добрич масово си придвижват с автомобили, градският транспорт се използва от едва 8 процента. Почти 100 процента от живеещите на центъра и в ЖК „Добротица” не го използват. Жителите на кварталите „Балик”, „Строител” и „Дружба” доста по-често се възползват от обществения транспорт и те се явяват едни от най-големите му потребители. Проучването показало сериозен дисбаланс при използването на лични автомобили в центъра и кварталите. В центъра над 40 процента от домакинствата имат по две и повече коли, докато в ЖК „Строител” под 10 на сто от тях от тях са с по два автомобила.

Като причини защо не се ползва градския транспорт жителите на Добрич са посочили редовността му, липсата на удобни линии и на комфорт както в обществения транспорт, така и на спирките му. Анализът на проучването показал, че много често не се спазват разписанията. По думите на инж. Симеонов това е една много сериозна причина за отказване на хората от градския транспорт. Информацията за него в момента се предавала от уста на уста, най-стабилният информационен канал били водачите. Представителят на фирмата-изпълнител отбеляза, че хората, които пътуват с градския транспорт, познават шофьорите, а те пък познават всички пътници.

Проучването показало, че масово се използват билетчета. Според инж. Симеонов това е добър инструмент за следене на пътникопотоците, но от друга страна е неустойчиво от финансова гледна точка, не гарантира сигурност и предвидимост за превозвачите.

Представителят на фирмата-изпълнител каза, че целта на Новата транспортна схема е да бъде на 100 процента удобна за хората, всеки да има възможност да ползва градския транспорт и да го предпочете. Той посочи, че това означава повече пътници, по-големи автобуси, по-удобно обслужване, което да е до по-късно вечер.

ОКОНЧАТЕЛЕН ВАРИАНТ (общ план)

В дискусията участваха граждани и общински съветници, които направиха своите предложения и зададоха  въпроси за организацията на движението, за новите маршрутни разписания, за новите спирки и необходимите инвестиции за въвеждането на Новата транспортна схема. В рамките на предварително обявената дискусия на електронния адрес са получени становища и предложения, свързани с новите градски линии. Те ще се разгледат и в зависимост от тяхната целесъобразност ще се вземат предвид при окончателната разработка на Новата транспортна схема на Добрич. 

c