Събота, 20 април 2024

20.04.2024

Последвайте ни

Подготвят летище Балчик за бизнес полети

Като една от конкретните задачи в областта на транспорта, служебният министър Георги Тодоров очерта изготвянето на критерии за превръщане на летателните площадки в летища за международни полети. Към момента готовност за това имат обектите в Русе, Лесново, Приморско, Балчик, Казанлък и София-Запад. По думите му, по този начин ще бъде дадена глътка въздух за авиацията. „Заедно с Министерството на отбраната, ще сформираме експертна работна група, която да разгледа съвместното ползване на летищата от военната и гражданската авиация“, каза още служебният министър Георги Тодоров.

Шест летателни площадки имат шанс да станат летища. Служебният министър на транспорта Георги Тодоров е възложил на Главна дирекция “Гражданска въздухоплавателна администрация” (ГВА) да изработи критериите за превръщането им в летища за международни полети.

Това са площадките в Балчик, Казанлък, “София уест” при Кондофрей, Приморско, Лесново в община Елин Пелин и Русе, съобщиха от екипа на Тодоров. Техните собственици са заявили желание да ги превърнат в летища за малки самолети. Освен площадката в Балчик, която е държавна, и при Русе, която е общинска, другите четири са частни.

От въздухоплавателната администрация съобщиха, че вече са провели и срещи със собствениците, за да ги запознаят с предварителните критерии, които разработват. По думите на министъра на бъдещите летища международни полети ще извършват самолети от малък тип.

“По този начин ще осигурим глътка въздух за авиацията”, каза Тодоров. От ГВА уточниха, че в момента има ръст на бизнес авиацията и целта е тя да бъде подпомогната и стимулирана, да се осигури възможност бизнес джетовете да ползват по-малки летища, а не големите международни. Министърът уточни още, че ще се прави съвместна експертна група с представители на Министерството на отбраната, за да могат при нужда тези бъдещи летища да се ползват от военни самолети, съобщава 24 часа.

За да станат тези шест летателни площадки международни летища, ще трябва при тях да са уредени граничните и митнически изисквания. Законът предвижда да има мобилни групи, които да извършват тази дейност при кацане или излитане на бизнес самолет, ако полетът е от или за чужбина. Европейският съюз е предприел тази трансформация заради бума на бизнес авиацията, в Европа вече са сертифицирани стотици малки летища. У нас все още не може да се говори за засилено търсене на превози с малки частни самолети.

При тях предимството е, че не се чака като по големите летища, ползва се освен за бизнес и за ваканции на семейства, като се комбинира бизнес пътуване и почивка, казва Красимир Станев - изпълнителен директор на “Албена”. Той е и един от големите акционери в компанията, която е собственик на летищните площадки в Приморско и в Албена.

c