Отбелязваме Световния ден на потребителите – какви са правата ни?
На 15 март отбелязваме Световния ден на потребителите, за да напомним техните основни права при закупуването на стоки и ползването на услуги, както и да ги насърчим да бъдат взискателни към търговците и техните предложения, а също и нетърпими към проявите на нелоялност и некоректност, които ги засягат.
На този ден преди 53 години за първи път са формулирани основните права на потребителите:
- - Правото на безопасност.
- - Правото на информация.
- - Правото на избор.
- - Правото да бъдеш чут.
През годините с развитието на икономиката, глобализацията, отварянето на границите на държавите и свободното движение на стоки и услуги, нараства и значението на потребителската защита. Потребителите в Европейския съюз получават все повече права:
- - Правото на образование по въпроси, отнасящи се до защитата им.
- - Право на неподвеждаща реклама.
- - Право дефектните стоки да бъдат ремонтирани или заменени.
- - Право на договори без неравноправни клаузи.
- - Право за връщане на стоки, закупени от разстояние, в срок от 14 дни.
- - Право на безплатна помощ от Европейските потребителски центрове за проблеми с търговци в чужбина.
- - Правото на сдружаване.
Всички тези права и редица други са гарантирани за потребителите от Европейския съюз посредством развитието на нормативната база и действащи контролни органи. Тяхната реализация е подпомогната от усилията на неправителствени организации и браншови сдружения.
За първи път Световният ден на потребителите се отбелязва на 15 март 1983 г. и оттогава се превръща във важна дата за всички организации и институции, ангажирани със защита правата на потребителите.
Източник: Комисия за защита на потребителите.