Петък, 29 март 2024

29.03.2024

Последвайте ни

Отбелязваме Световния ден на потребителите – какви са правата ни?

На 15 март отбелязваме Световния ден на потребителите, за да напомним техните основни права при закупуването на стоки и ползването на услуги, както и да ги насърчим да бъдат взискателни към търговците и техните предложения, а също и нетърпими към проявите на нелоялност и некоректност, които ги засягат.

На този ден преди 53 години за първи път са формулирани основните права на потребителите:

  • - Правото на безопасност.
  • - Правото на информация.
  • - Правото на избор.
  • - Правото да бъдеш чут.

През годините с развитието на икономиката, глобализацията, отварянето на границите на държавите и свободното движение на стоки и услуги, нараства и значението на потребителската защита. Потребителите в Европейския съюз получават все повече права:

  • - Правото на образование по въпроси, отнасящи се до защитата им.
  • - Право на неподвеждаща реклама.
  • - Право дефектните стоки да бъдат ремонтирани или заменени.
  • - Право на договори без неравноправни клаузи.
  • - Право за връщане на стоки, закупени от разстояние, в срок от 14 дни.
  • - Право на безплатна помощ от Европейските потребителски центрове за проблеми с търговци в чужбина.
  • - Правото на сдружаване.

Всички тези права и редица други са гарантирани за потребителите от Европейския съюз посредством развитието на нормативната база и действащи контролни органи. Тяхната реализация е подпомогната от усилията на неправителствени организации и браншови сдружения.

За първи път Световният ден на потребителите се отбелязва на 15 март 1983 г. и оттогава се превръща във важна дата за всички организации и институции, ангажирани със защита правата на потребителите.

Източник: Комисия за защита на потребителите.

c