Четвъртък, 25 април 2024

25.04.2024

Последвайте ни

Всички ученици да учат присъствено настояват родители на деца от частна гимназия в Добрич

Категоричното си желание обучението да е присъствено постоянно за всички ученици от 8 до 12 клас изразиха с подписка родители на възпитаници на Частната профилирана гимназия по туризъм и предприемачество „Райко Цончев” в Добрич, съобщи за Про Нюз Добрич директорът Маргарита Христова. Подписката се подкрепя от ръководството на учебното заведение. В нея са се подписали 66 родители, има и две заявени съгласия. Общо учениците в гимназията са 74.

Подписката е изпратена до Министерството на здравеопазването, Министерството на образованието и науката /МОН/, с копия да Регионалното управление по образованието и Регионалната здравна инспекция в Добрич. Още на следващия ден е получен отрицателен отговор от МОН, много кратък и без аргументация – че трябва да се спазва издадената заповед за присъствено обучение на ротационен принцип.

В писмото на родителите има много ясни аргументи, посочи Христова. Според тях след като няма условия за струпване в училище и като цяло учениците са малко, има индивидуални работни места за всеки ученик не би трябвало гимназията да бъде задължавана да спазва графика на МОН. Директорът посочи, че само в един випуск в някои гимназии в Добрич имат по 150 човека, т. е. в по-големи училища тръгват наведнъж по 300 ученици и това не е проблем, а в ЧПГТП „Райко Цончев” са 74 и това се оказва проблем.

Маргарита Христова сподели, че педагогическият съветник и училищен психолог на гимназията Ирина Иванова отчита за месеците на дистанционно обучение завишен риск за психичното здраве на децата. „Ние го виждаме ежедневно – понижена мотивация, понижена концентрация. Доста от децата си намалиха успеха. Предзададени са едни условия на провал, които не зависят нито от нас, нито от децата, нито от родителите”, посочи директорът.

Тя обясни, че имат предложение за решение. По думите й, на първо място, би могла да се издаде една заповед от министерствата, че на училища с до 100 или 150 ученици може да им се разреши присъствен учебен процес. Второ, да оставят на местно ниво директорите сами да преценяват. „Всеки директор няма да направи през главата на родители и на ученици нещо, което не е в техен интерес. Ще съобрази всички плюсове и минуси”, категорична е Христова. Според нея съвсем резонно е след като има местни представителства на министерствата те да преценят условията в дадено училище.

По думите на ръководителя на ЧПГТП „Райко Цончев” дистанционното обучение поражда много проблеми. Първият е с организацията. Тя обясни: „На всеки две седмици ние трябва да сменяме учебна програма. Онлайн часовете са с една продължителност, присъствените с друга. Другото е адаптацията на учителите – два часа онлайн, два часа присъствено. Това изисква едно постоянно превключване, което ги натоварва психически”. Според Христова адапционният период според училищния психолог е две седмици. Тъкмо децата ще се адаптират за учене в училище, ние ще ги пратим в къщи, лашкаме ги напред-назад, посочи директорът.

Тя обясни, че не по-малкият проблем е, че училищните сгради се отопляват на 100 процента, а в момента работят с капацитета на една трета. Сподели, че това също е един много важен въпрос на безумен харч. Христова обясни, че в частната гимназия всички класове са в различни крила на сградата, има достатъчно място в самите зали. Всяко дете е на отделен чин, има самостоятелна работно място. Има повече от метър и половина дистанция между учениците. Те влизат и излизат през различни входове. Създадени са условия да няма никакво струпване, каза директорът на ЧПГТП „Райко Цончев”.

c