Четвъртък, 25 април 2024

25.04.2024

Последвайте ни

Чудото на живота: Учени откриха как мъжките клетки се натравят взаимно в битката за оплождане на яйцеклетката

СМЪРТОНОСНАТА НАДПРЕВАРА НА МАЛКИТЕ АТЛЕТИ ПРЕДИ ЧУДОТО НА ЖИВОТА - какво ново откриха учените

Екип от учени в Института за молекулярна генетика "Макс Планк" в Берлин успяха да изолират генетичен вариант при мишки, при който сперматозоидите "натравят" своите конкуренти, още преди надпреварата за оплождане на яйцеклетката дори да е започнала. Т.нар. взаимно отравяне започва още докато отделните сперматозоиди са в процес на развитие - преди те да застанат на „стартовата линия“. Вещество, което всеки един от тях излъчва пречи на конкуренцията да се ориентира правилно по пътя си към яйцеклетката.

„Представете си маратон, в който всички участници получават заразена вода преди старта, но някои от атлетите са облагодетелствани и получават антидот“, коментира директорът на немския институт Бернхард Херман.

Изследователите установяват и още нещо любопитно - случаи, при които потенциалните "убийци", които Херман нарича „безмилостни конкуренти“, биват поразени от собствената си отрова, ако са предозирали произведеното вещество, с цел да заблудят претендентите за короната.

Изследването се фокусира върху конкретен протеинов превключвател (RAC1), играещ решаваща роля при сперматозоидите, за да могат те да се ориентират успешно по време на тяхната смъртоносна надпревара, в която само един успява да даде началото на нов живот. Иначе казано - ако производството на протеина е прекомерно, с единствена цел - на всяка цена да се зарази противника, то това проваля и тяхната вътрешна система за насочване, с което и надеждите им да достигнат яйцеклетката.

Генетични изследвания като това, независимо от животинската форма в проучването, могат да донесат по-разбираема представа и да прецизират разбирането на човечеството за процеса на еволюция при всички животински видове. От друга страна, изследването хвърля светлина и върху генетичните методи, в които се влагат значителни средства и чрез които се получава несправедливо предимство в иначе хармонично изградения закон в надпреварата за живот.

c