Бизнес Общество

Днес социалната мрежа Facebook става на 17

снимка: indianlekhak.com

Отричана от едни, но превърнала се в неделима част от живота за други, създадената преди 17 години от Марк Зукърбърг уеб платформа за споделяне е ключов играч в света на цифровите технологии и световната икономика.

Мнозина скептици прогнозират Фейсбук скоро да претърпи крах. В настоящия момент обаче, всеки трети жител на Земята е потребител именно на тази социална мрежа.

История започва с 19-годишния второкурсник на име Марк Зукърбърг, който първоначално създава уебсайт за студенти и възпитаници от Харвард. През 2004 г. Фейсбук все още е просто портал за свързване на студенти. Създателят му обаче своевременно напуска студентската скамейка, за да доразвие идеята си – изграждане на социална мрежа, чрез която хората да могат да се свързват един с друг без ограничения от разстоянието.

В края на 2004 г. Фейсбук вече регистрира милионния си потребител. От септември 2006 г., платформата се отваря и вече не само американски студенти могат да се регистрират в социалната мрежа. Година по-късно, 23-годишният вече Марк Зукърбърг се превръща в най-младия милиардер в света. Към момента състоянието му се изчислява приблизително на 100 милиарда долара.

Милиардния си потребител, социалната мрежа регистрира през 2012 г. През април същата година социалната мрежа става собственик и на Инстаграм, след сделка за 1 милиард долара. След друга ключова сделка – през есента на 2014 г., компанията се сдобива и с месинджъра Уатсап (за 22 милиарда долара). Два милиарда активни потребители, социалната мрежа регистрира през 2017 г. Заради конкуренцията, ръстът на активните потребители постепенно се забавя.

След като Фейсбук се превръща в световен лидер, появата на нейни аналози е въпрос на време. Големите акули са наясно със потенциалната заплаха на икономическия монопол на компанията и в Азия започват да функционират отделни аналози на американската социална мрежа. Всяка една е базирана на съшия принцип и със сходен дизайн, но добавяйки и отделни собствени елементи.

За радио „Спутник“, анализирът Кирил Гришин – ръководител на „Community Laboratory и, основател на Асоциацията на мениджърите на общността в Русия, споделя:

“Преобладаващото мнозинство от младите руски потребители първо се регистрираха във В Контакте с надеждата да избягат от родителите си и от свои съученици, но в крайна сметка след няколко години ги срещнаха във Фейсбук.”

“Младите хора растат, трябва да се социализират, да си намерят работа, да общуват с колеги, включително по-възрастни. Трябва да получат известно признание и това ще бъде повече от признанието на клубните или студентски екипи. Известна социализация в професионална среда е необходима, когато млад човек навърши 16, 17, 18 – особено след като сега младите хора започват да работят и печелят пари по-рано. Не всички популярни общности вече са в ТикТок, дори бих казал, че те не са вече там. Един млад човек търси, а понякога е принуден да премине към по-функционална социална мрежа, там където тези общности отдавна са утвърдени, там където вече е натрупана информация и може да срещне свои колеги и съмишленици. Ако говорим за западната аудитория – там Фейсбук има огромно влияние. На тази база, прекалено рано е да се говори за упадък на Фейсбук. Много по-вероятно е той да трансформира в малко по-различна форма или да прелее в друга платформа. Факт е също, че по-възрастните, които на Запад използват Фейсбук – за различни цели, също използват и “ТикТок”, но за забавление, както и американския еквивалент на “Лайк”.

През 2014 г. експерти от университета в Принстън публикуват проучване, според което Фейсбук ще загуби 80% от своите потребители до 2017 г., сякаш след епидемия. Представители на социалната мрежа отговориха на учените, изчислявайки по същия начин, че до 2021 г. в университета в Принстън няма да останат студенти. Прогнозите остават неоправдани, докато Фейсбук продължава да бъде много атрактивна платформа, казва Влад Титов – друг маркетингов експерт.

Говорейки за перспективите за Фейсбук, трябва да го разглеждаме като един холдинг, който притежава Инстаграм и Уатсап. Виждаме, че той се опитва да работи с нововъведения и да повтори внедреното в ТикТок, също както руската ВКонтакте изпреварва Фейсбук при въвеждането на някои полезни услуги и функции, които Фейсбук повтаря. Фейсбук е от първостепенно значение за информацията. Сега виждаме, че значението на социалните мрежи вече не е еднакво, но за много аудитории е много по-високо от всички други комуникационни канали. И обратно, традиционните медии търсят възможности, много от които правят добри инициативни стъпки чрез Фейсбук и Ютюб. Всъщност, чрез Фейсбук отчитането на информационните потоци за по-голямата част от света се контролира, така че Фейсбук има доста добри перспективи за себе си. “

Блокирането на Тръмп във Фейсбук – буря в чаша?

Изглежда работата на Фейсбук и, което е по-важно, нейната привлекателност няма да бъде особено засегната дори от скандала с блокирането на акаунта на 45-ия президент на САЩ Доналд Тръмп. Въпреки че една от най-големите американски компании явно не е издържала теста за свобода на достъп до информация, отбелязва руското външно министерство.

Твърди се, че „блокирането на Тръмп“ е отмъщението на Марк Зукърбърг. Някои смятат, че създателят на Фейсбук затвори страницата на президента след бунтовете в Капитолия, за да има коз в ръката си, в случай че държавата отново иска да раздели империята му и да отдели новинарския бизнес от нея. Като затвори Тръмп, Зукърбърг вече може да заяви, че се бори срещу прояви на екстремизъм и навреме покрива опасни източници на дезинформация. Но тази история ще бъде забравена с времето. Но със сигурност ще бъде последван от нови, като тези, които вече са се случвали.

Голяма и скандална социална мрежа

Фейсбук е осъден да плати 5 милиарда долара глоба за нарушения на поверителността на личните данни. Съобщава се, че данните на 87 милиона потребители на мрежата, предимно американци, са могли да попаднат във владение на „Кембридж Аналитика“. След това социалната мрежа направи промени в политиката за поверителност и позволи на потребителите да изтеглят цялата събрана информация за тях. Тогава се оказа, че Фейсбук може да проследява разговори и история на кореспонденция в SMS съобщения. Някои потребители установиха, че Фейсбук съхранява данни от преди три години.

Тези инциденти могат да се отдадат на различни фактори. Но вниманието към тях, при всички случаи е значително – все пак Фейсбук вече не е това, което беше. Той е мощен инструмент за влияние и далеч не е безобидна комуникационна мрежа, както е замислил неговия основател, луничавия Зукърбърг.

източник: БГНЕС

Follow Me:

Related Posts

Вашият коментар

Вашият имейл адрес няма да бъде публикуван. Задължителните полета са отбелязани с *