Бизнес Водещи новини - дясно

“Меджик флейм” очаква ръст на приходите и старт на нова линия в завода в Добрич

• Варненският търговец и преработвател на белени семки е сред най-бързо растящите през 2019 г. с 55% увеличение на приходите.

Компанията продължава да инвестира в разширяване на мощностите и планира навлизане в нови сегменти.

Въпреки корона кризата “Меджик флейм” очаква ръст на приходите през 2020 г. и старт на поредната производствена линия в завода.

Двоен ръст на приходите, шесторен на печалбата и три пъти повече заети. Числата са на варненския търговец на белени слънчогледови семки “Меджик флейм” и са постигнати за последните три години. А обяснението: преминаване от сделки със селскостопанска продукция към преработка. През инвестициите в нови мощности и износът през 2019 г. “Меджик флейм” постига 55% ръст на продажбите до близо 132 млн. лв. приходи и печалба от 6.3 млн. лв., генерирана от 200 души персонал. Така компанията намира място сред най-големите 200 в страната в тазгодишното издание на класацията “Капитал 100”, която подрежда местните корпоративни лидери, както и сред водещите 20 в сектор селско стопанство. През есента на тази година компанията се договори да купи и друг участник на слънчогледовия пазар – “Клас олио”, като добричката фабрика има годишен оборот от около 80 млн. лв.

Магията на растежа явно ще продължи. Макар че корона кризата масово забави тазгодишните планове на фирмите в индустриалния сектор, амбициите на компанията включват разширяване на съществуващото производство и навлизане на нови пазари – за лавандулово масло и царевица.

Началото на “Меджик флейм” е обвързано с влизането на България в Европейския съюз през 2007 г. – стъпка, която дава на собственика Едуард Багдасарян по-добра картина за бъдещето в страната. Фирмата е регистрирана в партньорство с Иванка Занева, която през 2015 г. продава дела си на Багдасарян и остава като търговски директор в компанията.

Контактите на Багдасарян от предходната му работа в логистиката във Варна носят ключово партньорство с холандския отдел за агропродукти на британския гигант за търговия със суровини Glencore, който помага на младата българска фирма с авансови финансирания, логистика, договори.

Производител на белен слънчоглед в Добрич – в ТОП 1000 на фирмите в Европа

“От 2007 до 2012 г. бяхме подизпълнители само на Glencore. Те осигуряваха средствата, а ние – стоката, логистиката, товаренето на корабите. Така се научихме да работим в корпоративна среда”, казва Едуард Багдасарян пред “Капитал”. От страницата на компанията става ясно, че фирмата още работи с Glencore, но и с други големи компании като швейцарския дистрибутор на торове и зърно Ameropa, американската Cargill и други.

През годините предприемачът наблюдава с интерес трансформацията на българската икономика от износ на суровини към индустриализацията и изместването към търговия с продукти с по-висока добавена стойност. Най-търгуваните от “Меджик флейм” стоки са слънчогледа, царевицата и пшеницата и компанията решава да започне с дълбочинна преработка на слънчоглед, която изглежда най-постижима като технология.

Така през 2017 г. стартира първата преработвателна линия за белене на маслодаен слънчоглед в квартал “Рилци”, град Добрич, с 30 служители. “След шест месеца достигнахме максималния капацитет. Търсенето беше повече от възможностите ни”, казва Багдасарян. Затова през ноември разширява допълнително производствените мощности с още една линия, а година по-късно – с трета.

 Миналата година компанията придобива два съседни парцела, което увеличава общата площ на производството до 24 дка. Идеята е на новата площ да бъде изградена четвъртата производствена линия на “Меджик флейм”, която да заработи през септември 2020 г. и така обемът да достигне 7 хил. тона белена ядка месечно. Коронавирусът обаче обърква плановете на фирмата. “Имаше забавяне по линия на финансирането и плановете за покупка на машини и оборудване. Купуваме основно от Германия, но тъй като големите заводи прекъснаха работа, сега не сме сигурни дали ще стартираме новата линия през тази или следващата година. Планирано е, но ще има забавяне”, казва Багдасарян.

Сега дейността на фирмата клони повече към индустрията, отколкото търговията, и именно от преструктурирането и продължаващото разширяване на производството идва двуцифреният ръст на компанията през последните години – от 61.8 млн. лв. оборот в началото на инвестиционната програма през 2017 г. до 131.8 млн. лв. миналата година. По-високата добавена стойност на продукцията увеличава още по-бързо печалбата – от малко над един милион преди три години до близо 6.3 млн. лв. през 2019 г.

Асортиментът на компанията включва четири продукта – белени слънчогледови семки, обработени механично и с 99.9% чистота, слънчогледов чипс (начупена ядка) с 99% чистота, слънчогледови люспи, екобрикети и пелети от люспите. Дружеството предлага и логистиката по доставка на стоката, като за целта разполага със собствен автопарк от 26 камиона и с амбиции числото да достигне 50 до 2023 г. От страницата на фирмата става ясно, че компанията продължава да се занимава с търговия и със стоки, различни от слънчогледови семки – като пшеница, ечемик, царевица, но фокусът се измества във все по-голяма степен към собствено производство.

Около 80% от продукта компанията продава под формата на пелети за индустриални потребители като топлоелектрически централи, а останалите като брикети за отопление на домакинствата.

Тази година пък е първата добивна за нов пазар на компанията – производството на лавандулово масло. Вече трета година “Меджик флейм” отглежда лавандула на 1400 дка наета земя. “Беше интересно, защото България беше най-големият износител на лавандулово масло в света”, казва Багдасарян. “В този сектор цените паднаха, защото се стигна до свръхпроизводство, но сме оптимисти”, допълва той. В бъдеще плановете са насажденията под аренда да достигнат 5000 дка, но също така да се отглеждат и други култури като слънчоглед и пшеница.

Хората се страхуваха да работят. И ние се притеснихме. Купихме собствени тестове и тествахме редовно персонала – на 15-20 дена, със съдействието на РЗИ – Добрич, които осигуриха нужните тестове за целия персонал на фирмата. Целта беше да идентифицираме заразен достатъчно рано, за да не зарази останалите ни служители. Рискът при нас беше, че заразяването на няколко човека може да достигне цели смени от служители, което щеше да означава, че няма да можем да изпълним договорите с европейски контрагенти. В такъв случай щяхме да понесем големи неустойки. Но за щастие всичко беше наред. В Добрич и Варна не се разпространи силно болестта. Не само че не съкратихме хора, но и наехме нови с идеята да заместят служител, ако се разболее.

Източник: “Капитал”

Follow Me:

Related Posts

Вашият коментар

Вашият имейл адрес няма да бъде публикуван. Задължителните полета са отбелязани с *