Вторник, 16 април 2024

16.04.2024

Последвайте ни

Д-р Виолина Милкова: Не е нужна министерска заповед, за да лекуваш. Това е мисията ни

90% от пациентите, които идват в ковид кабинета към Спешното отделение на болницата в Добрич, не са за там. Но те не са минали през филтъра на доболничната помощ, твърди началникът на отделението д-р Виолина Милкова

90% от пациентите, които идват в ковид кабинета към Спешното отделение на Многопрофилната болница в Добрич нямат работа там, защото не са минали през филтъра на ковид кабинетите в ДКЦ-тата. Трябва оттам да се прецизират нещата. Тогава работата тук много ще се облекчи и няма да се заразяват толкова много хора, категорична е д-р Виолина Милкова, която ръководи отделението.

Тя е категорична, че, колкото и добра да е организацията, пълно разделяне на потоците не може да стане. Всеки ден се случва пациент, който идва с други оплаквания, а след като го прегледаме, се оказва, че е с пневмония.

“Хората очакват като дойдат в този кабинет, всичко да се случва много бързо. Не става. Има един  лекар и една сестра. На всичко отгоре, освен тези хора, които са самонасочили се,  идват и пациенти, които са със сигурност положителни и трябва да бъдат транспортирани от ЦСМП – с линейка да бъдат доведени, да бъдат прегледани. Не само да бъде докаран като с транспортен камион и като сътрудник на шофьора да дойдат и да кажат – това е пациент със задух. Няма такава диагноза“, обясни д-р Милкова.

Притесненията й са, че в тази ситуация, когато потоците не могат напълно да бъдат разделени, пациенти, които не са положителен, стават такива. Защото се налага да чакат с доказано положителни за Covid-19. 

Клиничният и рентгеновият лаборант за цялата болница е един. За да го извикаме да дойде там и да направи снимката, се налага той да остави другата работа в болницата. Събират се трима-четирима пациенти, които да се изследват – рентгеново или лабораторно. След това лаборантът се прибира в отделението, където да изработи резултатите, което отнема време. Докато резултатът стане ясен, пациентът чака. Минималното време е час и половина, а има пациенти, които са чакали и по 5 часа. При това на студа.

Ако пациентът трябва да бъде хоспитализиран, се налага още да чака, за да се освободи легло, да се изпише друг пациент от ковид отделението, което е препълнено. След това да се извърши дезинфекция.

„Извиняваме се за това, но такива са възможностите на болницата“, каза д-р Милкова. Освен това, оказва се, че медиците, които са на първа линия влизат в конфликт с пациентите, без да са виновни.

Затова тя смята, че колегите й от доболничната помощ трябва да поемат своята отговорност в този процес.

В ковид кабинет 90% от пациентите са самонасочили се, защото страхът е повсеместен. Те идват по препоръка от личните си лекари, които не са ги прегледали.

Често влизаме в конфликт с хората, защото дори общопрактикуващите лекари ги насочват, а не знаят, че в този ковид кабинет, където се струпват пациенти в една „душегубка“, в един малък коридор около 15 квадратни метра има положителни, съмнителни и здрави. Тук не се правят PCR тестове.  

„Не само в Спешно отделение, но и в ковид кабинета, който се води като изолатор, идват пациенти, които не са само наши. Това са пациенти и на извънболничната помощ. Аз работя и в извънболничната помощ и ще го кажа – трябва да мобилизираме всички колеги. И от доболничната помощ да си преглеждат пациентите. И да ги изследват. Защото вече имаме право джипитата да правим PCR тестове, графии, изследвания. По този начин, след като са сепарирани, по-тежко болните, проблемни пациенти да бъдат изпращани в ковид отделението", сподели тя.

"На един лекар няма как да му възложиш заповед от министъра „Лекувай!“ Това е нашата мисия. Всички се страхуваме, никой не е безсмъртен“, категорична е лекарката.

c