Петък, 19 април 2024

19.04.2024

Последвайте ни

„Войната свърши!“ написаха на огромни билбордове в Каварна – кой и защо?

Хепънингът, посветен на 40-годишнината от убийството на Джон Ленън, се превърна в социален експеримент сред каварненци

От няколко дни два огромни билборда с посланието на Джон и Йоко Оно: War is over! If you want it! Войната свърши! Стига да поискаш. предизвикват интереса и коментарите на каварненци. Версиите бяха много. Мистерията разкри днес Елена Розберг в сайта tripleeye.bg.

Оказва се, че главният архитект на Каварна арх. Камен Жейнов по собствена идея и със собствени усилия днес ни напомни, че посланията на Джон Ленън са живи.  Точно днес, на 8-ми декември, когато се навършват 40 години от убийството на Ленън.

Пред Про Нюз Добрич арх. Жейнов сподели, че в никакъв случай не е целял да провокира каварненци. „Целта ми беше да запозная хората с това послание, което е вече на близо 50 години, тъй като е от 1971 година. Това беше основната ми идея. Нямах никакво намерение да изпробвам или да провокирам някого. В момента ми е интересно какво се случва в социалните мрежи и ефекта, който се постигна“, добави той.

Идеята се появила спонтанно. Сърфирайки в интернет, попаднал на сайта http://imaginepeace.com. Така му хрумнала идеята, която впоследствие развил. Работил върху този проект около пет месеца, заедно със свои приятели. Доуточнявали, търсили правилното място. На два пъти сменяли локацията, лека промяна претърпял българският дизайн на билборда. „Основното беше хората да се позаинтересуват какво е това. А и по този начин да почетем Джон Ленън“, споделя арх. Жейнов. Признава, че е изключителен почитател на Джон Ленън, буквално „болен“. „Обичам го до болка този човек, заедно с цялото му домочадие. Включително и Йоко Оно, за която много хора твърдят, че е причината за разпадането на Бийтълс. Но тя е човекът, който държи пламъка му жив. Единственото, което липсва е ново творчество, което можеше да има през последните 40 години. Но, за съжаление, един идиот ни лиши от това“, продължава той.

„Такива бяха мотивите ми. Една идея за хепънинг – намерих подходящо място, подходящия формат и го реализирах. Не съм търсил нито рекламна, нито комерсиална цел“, обобщава той.

Смята, че посланието "War is over! If you want it! Войната свърши! Стига да поискаш", е универсално и трябва да се чуе, да се споделя. Омръзна ми да чакам някой друг да го направи. Затова реших да го направя аз, каза арх. Жейнов.

По думите му, винаги ще има някаква война. Точно затова не се конкретизира за коя война става дума и това послание винаги ще е актуално, както и през последните 49 години. Винаги ще има война, срещу която можем да се борим, за да спрем нещо. Война срещу глада, срещу тероризма.

„Възприемам дори самото убийство на Джон Ленън като война. Защото 30 години по-късно един друг идиот се опита да убие Джордж Харисън по същия начин и той години по-късно почина от стреса и от разсейки, които се получиха при това нараняване. Това според мен също е война – войната на фенове, които, за да станат много известни, искат да убият известна личност“, подчертава той.

Казва, че първоначално не е свързвал посланието „Войната свърши!“ с пандемията от коронавируса и ваксините.  Има хора, които видяха конспирация и връзка с ваксините срещу covid-19. Разбирам ги хората – с всичко това, което ни засипва постоянно по всички медии, нормално е да им хрумне и такава идея.

„Превърна се в интересен социален експеримент, макар целта в началото да не беше такава“, категоричен е той.

На билбордовете има QR код, който води към клип, който обяснява цялостната концепция на този слоган. Показва контраста между песента „Happy Xmas (War Is Over)“ и видеото с брутални кадри от войни, гладуващи деца.

Билбордовете ще останат на фасадата на сграда в Каварна от 5 декември до 5 януари. Идеята е този месец да включва както 8 декември, когато се отбелязва 40-годишнината от смъртта на Джон Ленън, а също и Коледните празници. Защото този слоган е от текст на песента „Happy Xmas (War Is Over)“, която е кулминацията на повече от две години мирни протестни действия на Джон Ленън и Йоко Оно против войната във Виетнам. Премиерата на песента е за Коледа на 1971-ва,  а още от края на 1969-та двойката започва международна мултимедийна кампания. Тя стартира на 15 декември 1969 г. Билбордове с надпис „Войната свърши! Стига да поискаш! Честита Коледа от John & Yoko” са поставени в 11 града по целия свят: Ню Йорк, Лос Анджелис, Торонто, Рим, Атина, Амстердам, Берлин, Париж, Лондон, Токио и Хонг Конг. Заедно с тези билбордове бяха разпространени листовки, излепени плакати, поставени реклами във вестници и направени радио съобщения. Когато Джон беше попитан колко струват билбордовете, той отговори „Не знам - но това е по-евтино от нечий живот“.

c