Петък, 29 март 2024

29.03.2024

Последвайте ни

Летният сезон на 2020 г. все още не е изгубен, смята управител на хотел в Кранево

Станислав Димитров е на 35 години. Роден във Витебск, Беларус, но повече от 33 години живее в Добрич. От 2004 година е в сферата на туризма и има над 14 години стаж в тази област. Започнал е от най-ниското стъпало, преминал е през почти всички възможни позиции. Работил е в някои от зимните ни курорти – Пампорово, Банско, както и по морето – в Слънчев бряг, Обзор. А от 2012 година е в хотел „Кристъл Парк” в с. Кранево, където е започнал като старши администратор. От една година е управител на хотела.

Станислав Димитров

Казва, че на българското хотелиерство, за да е на нивото на водещите такива, му липсва инфраструктура, липсва му национална политика и национална програма за развитие на туризма. „У нас всеки се спасява поединично. Има изключително много браншови организации, като всяка една от тях се грижи не за общото благо, а за благото само на своите членове. Уж са национални, а не представляват националния интерес” – споделя Станислав Димитров.

Тази година ситуацията в туризма не се разви според очакванията на хотелиерите. Коронавирусът раздаде картите по нови правила. Мярката 60:40, предложена като спасителен вариант от правителството, в началото бе в помощ само на малка част от бранша. Тъй като повечето хотели работят  сезонно, не можеха да се възползват от нея. От 15 юли има ново развитие по темата. Мярката е променена, като за нея може да се кандидатства и с персонал, назначен след първи юни.

Другата добра новина, според хотелиера, е отварянето на рускоговорящия пазар  - засега само Украйна. Очаква се това да се случи и за Беларус, Молдова и Русия. Те представляват 60-70 % от туристите по нашето Черноморие.

В Кранево българските туристи са около 20%, румънските – около 10%, а останалите са рускоговорящи.  Най-висок е процентът на украинския пазар, който се реорганизира и от 22 юли започна летателната им програма.

 „България може да предложи уникална съотношение между природа, история, културен и спортен туризъм”, казва Станислав Димитров.  „Нашият продукт не е по-лош от този в Гърция или Турция. Имаме прекрасни плажове с фин златен пясък между Балчик и Несебър. Девствени места към Дуранкулак и Шабла, съчетани с уникална флора, фауна и лечебна кал. Въпросът е, че няма никаква целенасочена  политика за развитие на българския туристически продукт. Всичко върви по инерция. 

И тази година го усетихме най-тежко. Ето, Община Балчик не прие исканията ни. Заедно с  едни от най-големите инвеститори и работодатели в туристическия бранш в общината поискахме частично опрощаване, намаляване и отсрочване на туристическия данък. Не уважиха исканията ни, тъй като увеличението е гласувано през декември. Явно за местната власт туризмът не е приоритет. Инфраструктурата в Кранево се нуждае от сериозни инвестиции, както и  поддръжката на самото село.”

Как бихте промотирали България, ако зависи от Вас?

Като едно прекрасно място, съчетание между възможности за рекреация, балнеология и хубави хора. Можем да предлагаме планина, море, въздух и добро отношение. Произвеждаме пресни зеленчуци, екологично чиста храна, предлагаме селски и културен туризъм. Странно, защо ли не можем да го продадем?!

А Кранево?

Кранево предлага както морски, така и планински туризъм. Има екопътеки около селото. Чисти въздух, плаж и вода. Храната е екологично чиста. Туроператорите предлагат екскурзии до Варна, Аладжа манастир, Каварна, Текето в Оброчище. Близо сме до Албена и Балчик. Джип-сафари и пикник „Чукурово” са интересни за туристите. Дори една от най-големите манганови мини е наблизо и също може да представлява интерес за тях.

Третата ледена пързалка в света, намираща се на метри от брега на морето е в Кранево. Подходяща е, както за пързаляне с кънки, така и за обучение и спортни състезания по хокей, фигурно пързаляне, кърлинг.

Басейни с олимпийски размери, подходящ за тренировки на спортисти, също има на територията на селото. Като атракция за гостите се предлага разходка с коне или конна езда.

Почти всеки хотел има собствен басейн, задължителните за удобството на клиента паркинг, интернет връзка, тихи стаи и останалите услуги, за които можете да получите информация на рецепцията. А, както знаете, рецепцията е сърцето и лицето на един хотел.

Кои са факторите за успешното позициониране на пазара на един хотел?

Най-различни са. В момента се оказва цената. Добрата материална база, удобната локация, с достатъчно паркоместа, зеленината, спокойствието, любезният персонал, пълна гама от услуги, които туристът очаква и екстри, които не очаква. Това са малките жестове, които не изискват много, но са знак на внимание и уважение. Като цветя в стаята или бутилка шампанско за рожден ден.

Туризмът е отношение, гостоприемство.

Какво предлага „Кристъл парк” сега?

Абсолютно всичко. Като започнете от трансфера от и до летището. 90 процента от туристите ни почиват на база  all inclusive, като в цената влиза закуска, обяд и вечеря, ползване на басейн, безалкохолни и алкохолни напитки. Предлагаме чадъри за плажа на гостите си. Едноседмичен престой при нас на база all inclusive за един човек излиза около 350 лева.

А в какво  инвестирате?

В служители и базата. Добре обученият служител е най-добрата инвестиция, която се възвръща. Аз лично, освен хотелиер съм и обучител. Имам център за професионално обучение. Моят персонал се възползва от това и преди всеки сезон отделяме време за припомняне на някой правила в хотелиерството, обръщаме внимание на новостите в бранша.. Старая се да задържа хората, с които работя, въпреки, че е трудно в днешно време. Ще дам пример със съседна Турция. Там държавата дотира хотелите, плаща минимална заплата на работниците извън сезона, за да може да ги задържи по време на силния такъв. Ние ги обучаваме и след това ги губим, защото не успяваме финансово да издържим.

Досега концепцията на нашия хотел е била да работи като летен туристически обект. Базата е на доста години. Климатът оказва влияне и всяка година тук се извършват ремонти, освежаване. Опитваме се да сме в крак с времето.

Имам идея да  превърна „Кристъл парк” в целогодишен, но за това са нужни огромни средства като инвестиции. Проблемът през зимните месеци тук е снегопочистването, а и наоколо няма много забавления за туристите.

Изгубен ли е летният сезон на 2020 г. за туристическия бизнес?

Не, не е изгубен. Той е тежък, труден, сложен, непредвидим, но все още може да бъде спасен. Нужна е само малко помощ от държавата – било то с реклама, било с отварянето на целеви пазари и облекчаване на визов режим, на срокове за издаване на визи. За Беларус и Русия това отнема две седмици. Турция са решили този проблем, като визите се поставят на границите. Не зная как са го направили, но е факт.

Време е да спрем да се движим по инерция и да се предложи целенасочена туристическа политика за развитие на българския туристически продукт.

c