Петък, 29 март 2024

29.03.2024

Последвайте ни

След 20 години в бизнеса Катя Маринова от Добрич стана учител

Катя Маринова – преподавател по Счетоводство на предприятието и фирмено право в Частна профилирана гимназия по туризъм и предприемачество „Райко Цончев”, пред Про Нюз Добрич

  • Г-жо Маринова, как една дама, която 20 години се занимава успешно с бизнес, решава да стане учител? Коя беше причината да решите да се преквалифицирате?
  • В много държави във висшия бизнес и мениджмънт се практикува хората и работещите да променят заниманията си и работното си място на 10-15 години. Аз бях 20 години в една сфера, изчерпах се и имах нужда да се занимавам с нещо друго, да се развивам, да придобивам нови знания, да практикувам нещо различно. Обичам предизвикателствата. Освен това когато работех в различните фабрики виждах, че вече младите хора не влизат в тях, за да заместват старите, няма нови попълнения. Тогава реших, че трябва да се работи с младото поколение. Какво по-хубаво от човек, който реално е практикувал и видял бизнеса да им обяснява с реални ситуации и примери. И знаейки какви резултати трябва да се постигнат. За това реших да стана учител. Пък и младите хора са много по-свежи, чувстваш се и ти зареден от тяхната позитивна енергия.
  • Бихте ли споделили с какъв бизнес се занимавахте до сега?
  • Занимавах се с мениджмънт в сферата на производството на дрехи. Представлявах международни фирми.
  •  За преквалификацията си като учител сте избрала Департамента за модерно образование към Висше училище по мениджмънт в Добрич. Защо?
  • Свикнала с високите изисквания на международния бизнес, първо тръгнах да правя проучване, маркетинг къде се предлага такова образование в България. Разбрах по случайност, че има в нашия град. Много практично беше решението да не правя транспортни разходи, лекциите се провеждат в удобно за работещите време. Освен това в Департамента имат съвременен подход. Не е старото консервативно и закостеняло мислене на преподавателите, а имат нови подходи, търсещи са. Създава се приятна атмосфера и това много ми хареса и привлече, за да направя избора си и да завърша във Висшето училище по мениджмънт.
  • Защо избрахте ЧПГТП „Райко Цончев”?
  • Гимназията ме избра. След завършване на образованието те ме поканиха, вече познавайки ме, да преподавам „Счетоводство на предприятието и фирмено право”. Защото аз завърших преквалификацията си като учител по икономически науки и дисциплини. Това идеално ми пасна като предложение. За мен беше и чест. Аз там проведох и практиката си, в гимназията „Райко Цончев” работихме с наставника ми. Децата, които са в гимназията са по-малко на брой. Това е много удачно като за първа година и за начинаещ в професията, защото така имаш възможност да се концентрираш, да работиш поотделно с всяко дете. Самата гимназия предполага по-индивидуален подход, нещо, което аз подкрепям.
  • Какво от това, което сте практикувала през тези 20 години в бизнеса, пренасяте в часовете си?
  • Много примери, много ситуации. Първо, за да им представя материала задължително изхождам от опита си, от това какво съм виждала, какво е нужно, какви трябва да бъдат резултатите, какво искат работодателите. Какво е нужно за добрата работа на един работник или служител. Водя се от тази идея когато им представям материала. Да не говорим, че непрекъснато имам възможност да им споделям конкретни примери. Освен това ако не беше въведено дистанционното обучение бях планирала и много посещения в различни фирми в Добрич, с които съм работила и с които имам контакти. Исках да вкарам децата в тях, за да могат да погледнат реално как се работи, каква е обстановката. Не да живеят само с теоретични представи за ситуацията след това като започнат работа.
  • Според Вас, удачно ли е дистанционното обучение?
  • Много съм доволна от това, че бях подготвена в Департамента по Информационни технологии. Там ни учиха да правим сайтове, да използваме платформи за обучение. И всъщност много бързо и лесно влязох в преподаването дистанционно. Много е важно учителят да е подготвен правилно, да е спокоен и да умее да борави. Голяма част от учителите в нашето училище реално ако не преподават Информационни технологии не са запознати с това. Беше много трудно, предизвикателство за повечето учители да се справят. Зная, че има и към Министерството на образованието и науката в момента проект, по който се работи за обучаване на всички преподаватели в дигитални умения. Много е хубаво това и се моля да не е фиктивно. Защото видимо дигиталните умения вече са необходими, без значение в каква сфера работиш.
  • В края сме на първата учебна година, в която преподавате. Каква е равносметката Ви? Носи ли Ви удовлетворение учителската професия?
  • Определено бих искала да продължа в сферата на образованието, защото виждам, че има смисъл моят подход към учениците, те също го оценяват. Мисля, че е хубаво хора с практически опит да участват в образованието на днешното поколение. Нужно е. Имаме друг подход, друг поглед върху реакциите на децата, върху поведението им, върху начина на представяне на материала.
  • В навечерието на 24 май какво пожелание ще отправите към колегите и учениците си?
  • Пожелавам вдъхновение и вяра в бъдещето на всички учители и ученици. Да се стараем да поддържаме високо ниво на образование, защото това ще дърпа държавата ни напред!
c