Събота, 20 април 2024

20.04.2024

Последвайте ни

В Деня на логопедичната терапия деца от СУ „Д. Талев“ в Добрич пишат послания

„В световен мащаб, и в частност в България,  много рязко се увеличава процентът на децата, който проговарят по-късно. Това се дължи на различни фактори, сред които твърде ранната им „среща“ с таблетите и телефоните, които заместват родителското внимание. Прескачат се периоди на развитието, което  впоследствие води до различни обучителни затруднения“ – сподели в Европейския ден на логопедията  Павлета  Димитрова – логопед в СУ „Димитър Талев“ в Добрич.

През 2004 г. Европейска организация на логопедитеопределят датата 6 март за Европейски ден на логопедията. Идеята на организаторите е да се информира обществото за професията на логопеда, хората да се запознаят с комуникативните нарушения, отражението им върху общото здравословно състояние на човека, правата на лицата с комуникативни нарушения и начините, по които може да им се помогне.

Павлета Димитрова практикува професията си от 2001 година. Работила е като директор на Регионален център за подкрепа на процеса на приобщаващото образование в гр. Добрич, в различни училища и детски градини в града. От 2012 година е логопед в СУ ”Димитър Талев” в град Добрич. Там работи заедно с екип от специалисти – двама ресурсни учители и един педагогически съветник, като тяхната задача е да подкрепят децата, срещащи трудности в училище.

Разкажете ни повече за дейността си.

Основната ми дейност е свързана с превенция на обучителните затруднения. В началото на всяка учебна година провеждам диагностика на езиково-говорното развитие и скрийнинг на всички първокласници - проследявам развитието на писмената им дейност и четивната техника.Работата ми е даподпомагам децата с комуникативни нарушения. При необходимост от логопедична терапия в групата включвам и деца със специални образователни потребности. Работя с ученици с нарушения на писмената реч, със заекване, с недоразвитие на речта, с неправилно произношение на звукове, с аутизъм, синдром на хиперактивност и дефицит на вниманието, слухови и зрителни нарушения. Провеждам консултации с ученици, учители и родители. Работата ми доставя удовлетворение, защото заедно с децата се забавляваме, учим, играем и успяваме. Използвам различни техники за терапия и рехабилитация и прилагам адекватна терапевтична програма за преодоляването на затрудненията, като използвам индивидуален подход към всяко дете.

За днешния Европейски ден на логопедията например, с децата ще напишем послание до техните приятели и познати, свързани с комуникативните умения, емпатията и толерантността. Така ще покажем своето разбиране към различните, съпричастността ни към техните проблеми и готовността ни да им помогнем при нужда.

Какво бихте посъветвали родителите, когато забележат езиково-говорни нарушения при своето дете?

Тези нарушения е добре да бъдат открити още в ранна детска възраст, до навършване на  3-4 годинки от детето, тъй като това е най-благодатното време, за да се проведе успешна терапия и да има добри резултати. Добре е да се срещнат с логопед и заедно да обсъдят стъпките, които  ще се предприемат. А това, което се отработва в логопедичния кабинет, трябва да бъде прехвърлено и у дома, за да има ефект.  Ко-терапевта у дома е мама. Хубаво е родителите да  общуват повече с децата си, да разговарят с тях, да им четат приказки, да пеят песнички заедно с тях,да танцуват, да се включват в ролеви игри, да обясняват всичко, за което детето вижда и пита. Общуването и играта са най-важни в развитието на детето. 

Работите заедно с екип от специалисти…

Да, работя с двама ресурсни учители и един педагогически съветник, като нашата задача е да подкрепяме децата, срещащи трудности в училище чрез повишаване на личната им самооценка и подобряване на емоционалния микроклимат в класната стая. Създаваме игри за толерантност и съпричастност и им осигуряваме подходящи помощни средства, свързани с образованието им.Идеята ни е да включим  активно самото дете в процесите на планиране и оценка на подкрепата, от която има нужда.

Какви са дейностите и практиките за приобщаване на децата със специални образователни потребности към учебния процес в СУ „Димитър Талев“?

Една от дейностите ни е инициативата „Играя, съобразявам, толерантен съм”.Идеята се зароди преди 6 години. Провокира ме въпросът: „Какво изпитва другият, различният?“ И така реших децата да  „влязат в чужди обувки“, да погледнат света през очите на децата със специални потребности и да се запитат,  ако са на негово място, биха ли променили своето отношение,поведение, емоции и мироглед.

Практика не се финансира самостоятелно, но е включена като дългосрочно прилагана училищна политика. Директорът на училището - г-жа Весела Панчева винаги подкрепя и насърчава такива инициативи, свързани с приобщаването на децата със специални образователни потребности.

В първите години инициативата се провеждаше около 3-ти декември – Международен ден на хората с увреждания. Вече е целогодишна. В рамките на кампанията децата се информират относно различните видове нарушения, намират и споделят истории, за да разберат и усетят, че тези хора, тези деца полагат много усилия, за да постигат целите си със собствен темп, способности и мисъл, свързани с ежедневието им. Чрез различни дейности  разбират какво да направят при среща с хора с увреждания, какъв начин на комуникация е подходящ за използване в различните случаи, каква помощ могат да предложат, а не на последно място развиват и уважение към правото на човека да избере, да откаже или да обясни от какво се нуждае.

Част от игрите, които се провеждат в рамките на часовете по толерантност се заснемат. Те са обединени във филми „Играя, съобразявам, толерантен съм“. Целият натрупан опит и създадените добри училищни практики са споделени с колеги от други учебни заведения по време на  практикуми с учители от детски градини и училища в област Добрич.

Основните цели на инициативатае да създаде среда за утвърждаване на отношенията на доверие, сигурност, толерантност и подкрепа; да развие емпатията чрез ситуации, в които се оставяш да те водят, следваш това, което другите имат да кажат, слушаш и ги чуваш.

От няколко години насам ми прави впечатление, че първокласниците са много по-добре информирани за хората с увреждания, което означава, че с тях е говорено по тази тема още в детската градина, както и в семейната среда.

През учебната 2016/2017 година реализирахте за първи път в Добрич Проекта „Стая на петте сетива”, където се прилагат различни терапии за деца със сетивни нарушения.

Идеята за нейното създаване възниква по време на учебният процес, в рамките на работата с деца с различна сензорна интегративна дисфункция. Целта е да се компенсира дефицита в сетивното възприятие на децата и те да се адаптират по-успешно към учебната среда. От ресурсите на  стаята  се възползват както децата със специални образователни потребности, така и останалите ученици на учебното заведение и техните преподаватели. Работата  се подпомага от различни пана, табла, морски барабан, хамак, трамплин и други.

Работим с деца с аутизъм, дислексия, диспраксия и с различни езиково-говорни нарушения. Разпределени в малки групи, на децата се предлагат различни сетивни игри, които имат разтоварваща функция, но в същото време показват как се чувстват и децата с определени дефицити.

В СУ "Димитър Талев" работят по още много и различни проекти. Спектакълът „Посланици на толерантността” е реализиран  с помощта на училищния логопед, психологът, ресурсните учители и родителите на децата, участващи в представлението. Оригиналната и поучителна история разказва на зрителите за трудностите, с които се сблъскват хората с увреждания и неравностойното положение, в което се намират понякога. Авторската приказка, дело на училищния психолог, е записана с помощта на актьора Красимир Демиров.

„Работилница за приказки“, „Малки изобретатели“, „От сръчните ръчички -мартенички“ са само част от проектите, реализирани от Павлета Димитрова и нейните колеги през годините. А посланието на този ден е превенция на комуникативните нарушения, чрез споделяне на опит и знания по проблема.

Освен в СУ "Димитър Талев" логопедични кабинети, където деца и родители могат да получат компетентна помощима и в други добрички училища. Сред тях са „Стефан Караджа“,  "Христо Ботев", "Св. Климент Охридски", Хан Аспарух“ "П. Р. Славейков", "Любен Каравелов", и "Св. Св. Кирил и Методий".

c