Вторник, 23 април 2024

23.04.2024

Последвайте ни

Финансови корекции на стойност 1 211 202 лева са наложени на Община Добрич

Финансовите корекции в процес на обжалване, наложени на Община град Добрич по проектите, които се реализират със средства от ЕС, възлизат на 1 211 202 лева. Това съобщават от офиса на ПП ГЕРБ в Добрич като се позовават на писмения отговор, който кметът Йордан Йорданов даде в отговор на питането на общинския съветник от МК ГЕРБ (СДС) Зорница Михайлова.

Според писмения отговор те ще бъдат покрити със собствени средства, заемни средства и от възстановената финансова корекция за депото.

От пресцентъра на ГЕРБ посочват още:

Питането бе провокирано от публикации в медиите от 07.02.2020 г. и 11.02.2020 г. и бе направено след извършена справка в Информационната система за управление и наблюдение на средствата от ЕС в България 2020  (ИСУН) за наложени на Общината финансови корекции по вече приключили проекти, както и такива в процес на изпълнение. Предвид обществения интерес към изпълнението на проектите, финансирани със средства от ЕС, и с оглед на това, че наложените финансови корекции неминуемо ще рефлектират върху финансовото състояние на Общината, Зорница Михайлова отправи към кмета Йордан Йорданов редица въпроси.

Те касаят осем проекта, финансирани основно по оперативните програми „Региони в растеж“ и „Околна среда“, като отговорите на кмета Йордан Йорданов по тях са следните:

По проект Внедряване на мерки за енергийна ефективност и ремонт на сградата на РДПБЗН (РС ПБЗН) – Добрич”, финансовата корекция е наложена с Решение от 13.12.2017 г. на партньора ГДПБЗН – МВР във връзка с проведената от него обществена поръчка, като същата е възстановена на Община град Добрич на 11.04.2018 г.

По проект „Подобряване, надграждане и реконструкция на инфраструктура в зона с потенциал за икономическо развитие в Добрич” финансовата корекция е в размер 12 593.97 лева  и е наложена с Решение от 23.08.2018 г. за нередност, изразяваща се според отговора в изменение на критерий за подбор след отваряне на офертите – неправилно приложени от комисията на първоначално разписаните в образеца на техническото предложение изисквания за минимално и задължително съдържание. Решението за налагане на корекцията не е обжалвано от Общината пред съда. Корекцията е прихваната от плащания по проекта.

По проект „Реконструкция и модернизация на Професионална гимназия по ветеринарна медицина “Проф. д-р Георги Павлов” град Добрич” според отговора финансовата корекция е в размер на 96 500 лева, а не 108 149.46 лева по справката в ИСУН, която е на база сключен договор. Посочва се, че нарушението в документацията за обществени поръчки е ограничителен и непропорционален критерий за подбор и незаконосъобразна методика. Решението на Управляващия орган е оспорено пред съда и се чака решение на ВАС. Сумата на корекцията е удържана от плащания по проекта. Според отговора на кмета на изпълнителя е наложена неустойка от Община Добрич в размер на 103 589 лв.

По проект „Интегриран проект за подобряване на водния сектор в град Добрич – фаза 1” в питането бяха поставени въпроси за финансови корекции по два договора: с “МЕНОРА” ООД и с ДЗЗД “ЕНАР-ТРАФИК”.

В отговора на кмета се посочва, че едната е наложена с Решение от 21.05.2018 г. и е постановена за нередност, изразяваща се в неясно дефинирани дейности и задължения на потенциалните изпълнители. При справка с представените към отговора Решения на управляващия орган се установи, че този отговор касае финансовата корекция в размер 2075.84 лева по договора с „МЕНОРА”ООД, което според отговора не е оспорено пред Административен съд.

С Решение на ръководителя на управляващия орган от 21.01.2019 г. е наложена санкция за нередност, изразяваща се според отговора в неотносими технически изисквания към участниците в обществената поръчка. Видно от приложеното към отговора решение тази корекция е по договора с ДЗЗД “ЕНАР-ТРАФИК” и е в размер 23 401.63 лева. То е оспорено в съда, а сумата вече е удържана от следващо искане за възстановяване на направени разходи.

В отговора се твърди, че вече е извършено окончателното плащане по ЛОТ 2 и ЛОТ 3 по този проект, както и че дейностите по ЛОТ 1 следва да приключат на 22 април 2020 г.

По проект „Енергийно обновяване на многофамилни жилищни сгради в град Добрич” са наложени няколко финансови корекции с решения от 14.01.2019 г. (две от тази дата), 21.01.2019 г., 09.04.2019 г., 17.06.2019 г. (две от тази дата). Според отговора корекциите са наложени заради нередности в процедурите по обществени поръчки, изразяващи се в незаконосъобразно отстранен участник, поискана е застраховка за по-висока категория обект; неправомерно отстранен участник поради допълнително представени документи извън срока; не е следвало на етап подаване на оферти да се иска призната техническа правоспособност, критериите за подбор не са били пропорционални на поръчката, както и за това, че спечелилият участник не е декларирал в ЕЕДОП по категоричен начин какво обхваща извършената оценка за съответствие. Три от решенията за налагане на корекциите не са оспорени пред съда и сумите по тях са удържани от следващи искания за възстановяване на направени разходи по проекта.

В резюме в отговора се сочи, че на изпълнителите е наложена неустойка по изпълнение на договорите в размер общо на 75 264,00 лв. и същата не е изплатена при окончателните плащания.

Според отговора общо реално удържаните финансови корекции по проекта са шест на брой и са в размер на 121 210 лв. Посочената стойност  в размер на 127 027,62 лв. /за липса на добро финансово управление/ не е финансова корекция. Тя следва да бъде възстановена от Община град Добрич на УО, защото се явява надплатена от УО при финалното отчитане на дейностите по всички договори

По Проект „Реконструкция и обновяване на образователна инфраструктура в Добрич – I” според отговора на кмета с две решения на Управляващия орган от месец ноември 2019 г. има наложени финансови корекции.

Според отговора Решение РД-02-36-1195/04.11.2019 г. е издадено за нередност, че в проведената процедура по Закона за обществените поръчки е поканен само един участник. Видно от приложеното решение корекцията е на стойност 135 012,06 лева. От общинската администрация информират, че това решение не се обжалва.

В отговора на кмета се посочва, че с друго решение №04-06-72-6/12.11.2019 г. Управляващият орган е наложил финансова корекция за нарушение в процедурите по ЗОП, изразяващи се в това, че е посочено изискване към участниците за доказване на опит със сходни поръчки, както и че участник, който е класиран на първо място и е сключен договор с него, е променил образеца на количествената сметка на възложителя. В отговора на кмета не е посочен общия размер на финансовата корекция по това решение, но,  съгласно приложеното решение на Управляващия орган, тя е в общ размер 495 820 лева и тази сума според решението не следва да се верифицира при последващи искания за плащане. В отговора на кмета се посочва, че на изпълнителя предстои окончателно плащане и съгласно чл.7 ал.1 т.1.11 от договора „Всички санкции, наложени от държавни органи, във вр. с изпълнението на СМР са за сметка на изпълнителя” от последната фактура няма да му бъдат платени 333 034,44 лв.

Корекцията е частично прихваната от плащанията по проекта, като от първо междинно плащане е удържана сумата 37 644,20 лв.

По проект „Подкрепа за деинституционализация на грижите за деца “За моето бъдеще” са наложени финансови корекции с две Решения на управляващия орган от 28.01.2020 г. и от 29.01.2020 г.

Според отговора на кмета решението от 29.01.2020 г. е издадено за  нарушение в процедурата по ЗОП, изразяващо се в поставено  изискване всеки член на обединението да бъде вписан в ЦПРС. Това решение се обжалва от Общината.

Другото решение е издадено за нарушения в процедурата по ЗОП, изразяващи се в поискано доказване на опит в проектирането за предходните три, вместо относимия период от 5 години, изискване всеки участник в обединението да бъде вписан в ЦПРС, както и изискване към проектант чрез ПБЗ – да бъде вписан в регистъра на КИИП, като е ограничено участието на архитект, който се вписва в КАБ. Към момента корекциите не са прихванати, тъй като тече процедура по верификация от Управляващия орган за окончателно плащане в размер на 112 066,46 лв.

По проект „Реконструкция и благоустрояване на градската среда в Добрич” беше поставен въпрос за наложени финансови корекции в общ размер 319 554,90 лева. Според отговора те са наложени за нарушения в процедурата по ЗОП, изразяващи се в поставено в условията по поръчкатаизискване всеки член на обединението да бъде вписан в ЦПРС, както и поставено изискване техническия ръководител да има висше образование, като неправилно е изключен архитект и строителен техник със средно образование. Съгласно приложеното решение на Управляващия орган към отговора на кмета финансовата корекция не следва да се верифицира при последващи искания за плащания.

Кметът посочва, че решението на управляващия орган е обжалвано пред съда и е постановено Решение №36/14.02.20г. на АС-Добрич и се подготвя жалба до ВАС. Корекциите са частично прихванати от първо междинно плащане в размер на 37 644,20 лв.

На поставения въпрос в питането на Зорница Михайлова дали има виновни лица за допуснатите нарушения и потърсена ли им е дисциплинарна отговорност, кметът отговаря, че „в процеса по изготвяне на документацията за всяка обществена поръчка участва екип от експерти, съобразно предмета, обема и спецификата на предмета на ОП. Условията и техническите спецификации се съобразяват с множество нормативни актове, Решение на КЗК, съдебна практика на ВАС. В по-голямата си част ОП са изготвяни при липса на установена практика на ВАС, която е задължителна за всички. Към настоящия момент допускани нарушения по наложени финансови корекции са преустановени. Определен е служител от отдел ОП, чието основно задължение е системно да следи и уведомява всички експерти за съдебна практика и практика на КЗК, касаещи решения по допуснати нарушения от всички Възложители”.

c