Вторник, 23 април 2024

23.04.2024

Последвайте ни

По метода „Монтесори” обучават деца със специални потребности в Добрич

С още един нов кабинет, в който се обучават деца със специални образователни потребности, разполага от тази учебна година Регионалният център за подкрепа на процеса на приобщаващо образование /РЦПППО/. Това е кабинетът по педагогическия метод „Монтесори”.

Групите за Монтесори терапия в РЦПППО са две, в тях са включени по 5-6 деца, ръководени от по двама Монтесори терапевти. Децата са на възраст  между 5 и 7 години с различни диагнози. Специалните педагози, които са и Монтесори терапевти, Недка Георгиева, Николинка Савова, Нина Ангелова и Румяна Радева, са с дълъг опит в работата си с деца със специални образователни потребности. Те са преминали практическа подготовка в Карин дом във Варна. Предстои супервизия на работата на кабинета.

За Про Нюз Добрич психологът в РЦПППО Ралица Янушева сподели, че родителите са много доволни, че децата им могат да бъдат включени в обучението без никакво допълнително заплащане и това да бъде съпровождащо основното, което ресурсният учител, логопед или психолог работи през учебната година. Има позитивно отношение от страна на родителите и търсене, допълни тя.

В края на м. г., по време на коледно тържество, четиримата Монтесори терапевти демонстрираха пред колегите си от РЦПППО някои от методите.

Припомняме, че  РЦПППО Добрич има още модерно оборудвана сензорна зала и кабинет по арттерапия.

Д-р Мария Монтесори (1870-1952) е лекар, антрополог и педагог,  изучава децата от всички раси, културно и социално-икономическо положение повече от петдесет години. Методът й се прилага успешно вече 100 години и печели популярност в цял свят. Той спомага за възпитанието на децата от най-ранна детска възраст. Заради огромния си принос към съвременното образование създателката на метода е номинирана 3 пъти последователно за Нобелова награда за мир.

В основата на метода стои наблюдението на децата и техните потребности, представянето на специална среда за подготовка, в която те правят своя собствен избор с какво да се занимават. Възрастните дават само указания.

Монтесори терапията може да помогне на деца с проблеми в двигателното развитие, с нарушения в познавателната сфера, с обучителни трудности, с различни генетични синдроми, с поведенчески проблеми, сензорни дефицити и много други задръжки в развитието, да компенсират дефицитите си и да развият заложения у тях потенциал. Ролята на терапевта е да окуражава нормалния стремеж на детето към независимост и самостоятелност, да поддържа чувството му за самоуважение и самодисциплина, да помага то да се научи да наблюдава, да опознава заобикалящия го свят, да проучва независимо своите идеи. Всяко дете учи по различен начин и е важно да му се даде възможност за това, използвайки своето темпо и своите методи за себепознание.

c