Четвъртък, 25 април 2024

25.04.2024

Последвайте ни

Съседите от Румъния въвеждат винетка "Кислород"

Проект, предвиждащ редица ограничения за автомобилите с по-високо ниво на замърсяване, беше одобрен от градската управа на румънската столица Букурещ.

На 23 октомври Общинският съвет на Букурещ гласува проект за въвеждането на т.нар. винетка "Кислород", предвиждащ редица ограничения за автомобилите с по-високо ниво на замърсяване в румънската столица, съобщава "Румъния Инсайдер".

Одобреният проект е внесен от кмета на Букурещ Габриела Фиря и влиза в сила от 1 януари 2020 г. Новата винетка ще се отнася за достъпа на автомобили с максимална маса под 5 тона, като ограниченията ще важат за дните от понеделник до петък - в интервала между 7 и 22 часа. Изключение ще са официалните празници в страната.

Достъп по всички пътища - без ограничение, ще имат електрическите и хибридните автомобили, както и автомобилите имащи еко категория Евро 5 и Евро 6.

Автомобилите с норма на замърсяване Евро 3 и Евро 4 ще имат достъп до всички пътни артерии на Букурещ само след покупка на електронна винетка "Кислород"

Забрана за достъп до централната зона на румънската столица ще има за автомобилите с най-висока норма на замърсяване - Евро 1 и Евро 2. Движението по останалите пътни артерии, за попадащите в тази категория, ще е разрешен след закупуване на електронна винетка "Кислород". Изискването за винетка "Кислород", за автомобилите с норма на замърсяване Евро 4, влиза в сила от 2021 г.

Винетката ще бъде в няколко разновидности, според срока на валидност - от еднодневна до едногодишна. Минималната дневна тарифа ще бъде 15 леи (около €3,1), а годишната - 1900 леи (около €400). Автомобилите с категория Евро 3 и 4 ще плащат по 5 леи за ден (около €1,05). Санкцията за водачите, които нямат винетка "Кислород" ще варира между 1500 и 2000 леи ( ориентировъчно от €315 до €420)

Предварителното проучване сочи, че само в Букурещ и близкия окръг Илфов около 593 000 собственици на автомобили ще трябва да платят такса за да се движат по улиците на румънската столица.

Промяната ще засегне директно най-вече туристическия бранш, търговския и не малко от останалите сектори, включително и гостите на Букурещ, които използват автомобили.

"Сумата от закупуването на винетки "Кислород" ще влиза в бюджета на град Букурещ и ще се използва приоритетно за инвестиции и проекти за опазване на околната среда и за градска мобилност, които допринасят пряко или непряко за подобряване на условията на транспорт и качеството на въздуха", предвижда заложеното в проекта.

В същата посока, само че в по-дългосрочен план. властите в Брюксел приеха разчет за постепенната отмяна на достъпа до центъра на града за превозни средства с двигатели с вътрешно горене. От 2030 г. се предвижда забраната на всякакви дизелови двигатели, а от 2035 г. и автомобилите оборудвани с бензинови агрегати и газови уредби. Намерението на властите в превозните средства с двигатели с вътрешно горене да бъдат изцяло забранени от 2050 година, съобщава Blitz.bg . От 2022 г. ограниченията ще обхванат и двуколесните превозни средства.

Предвиждат се законодателни промени, насочени към ново данъчно облагане на превозните средства според действителната мощност, използваното гориво и теглото. Всички тези правила не обхващат превозните средства, регистрирани като класически (колекционерски) и произведени преди повече от 25 години.

Нови данни показват, че в последните две години в Белгия използването на автомобил за придвижване до работа и обратно към дома, е нараснало с 13 на сто. Според проведено проучване, независимо от исканията на младите хора за по-природосъобразен живот, след напускане на гимназията 70% от младежите избират да пътуват до работното си място или до университета, използвайки личен автомобил. Едва един от трима разчитат да пътуват с колело. Това се потвърждава и от факта, че всеки трети в Белгийската столица избира служебен автомобил, независимо от възможността да ползва безплатен обществен превоз или да получи обезщетение, че се движи с велосипед.

Снимка: Pixabay.com

c