Петък, 29 март 2024

29.03.2024

Последвайте ни

Социална неграмотност на родителите - фактор за отпадане на деца от училище в област Добрич

Основните проблеми за отпадането на децата от предучилищно и училищно образование са социално-икономически фактор, етно-културни традиции, миграция на населението и социална неграмотност сред родителите. Това посочи Петър Петров от Регионалното управление по образованието в Добрич на работно заседание на Областния координационен център, създаден съгласно изискванията на ПМС 100/ 08.06.2018 г. За участие бяха поканени представители на общо 11 институции, имащи отношение и задължения по обхващането и включването в образователната система на деца и ученици в задължителна предучилищна и училищна подготовка.

Петър Петров информира, че има резултат от прилагането на Механизма за обхващане на децата и учениците, макар че действа само от година. По думите му тези, които подлежат на задължително на предучилищно или училищно образование и се издирват, са намалели наполовина.

„През м. г., когато започна работата на Областния координационен център, бяха изчистени т. нар. „мъртви души“ в списъците на училищата. Общо през първата година от действието на Механизма участие са взели в 10 експерти от РУО, 179 учители, двама учители от центрове за обществена подкрепа, 57 общински служители и кметове и кметски наместници на населени места, 24 представители на дирекция „Социално подпомагане“ и 52 служители на ОД на МВР“, каза още Петров. Зам.-областният управител Живко Желязков, който председателстваше работното съвещание, подчерта, че единствено Община Балчик не е посочила, че извършва подготовка за анализ на потребностите за подкрепа на деца и семействата им, за да бъдат
обхванати от задължителната предучилищна и училищна подготовка.

Димитринка Великова от РУО информира, че на територията на област Добрич има 600 деца със специални образователни потребности /СОП/, от които 180 се обучават в Центровете за децасъс специални образователни потребности, а всички останали – в общообразователните училища. Експертът сподели, че съществен проблем е липсата на психолози и логопеди в детските градини.

Живко Желязков обърна внимание на представителите на общини, че до 27 август т. г. трябва да предоставят в Областна администрация анализи на потребностите от подкрепа за личностно развитие на децата и учениците, които ще са основа и ще залегнат в Областната стратегия. Заместник областният управител припомни, че в срок до 25 юли всяка институция трябва да определи представители за екипите, които ще работят за издирването и връщането в училищата и детските градини на децата.

c