Събота, 20 април 2024

20.04.2024

Последвайте ни

"Готови за приключение – Автомобилно рали Будапеща-Константинопол, 1912" ще гостува и в Добрич

Изложбата "Готови за приключение – Автомобилно рали Будапеща-Константинопол, 1912", разказваща, във фотоси и текстове, за едно транснационално автомобилно приключение от началото на 20 век - предстои да гостува в Художествената галерия на град Добрич. Датата на откриването е 7 март от 17:00 ч., информираха от Добричката галерия.

Изложбата се реализира с подкрепата на Унгарския музей на техниката и транспорта, а неин куратор е Пал Недеши.

До момента, изложбата е гостувала в Истанбул, Букурещ, София и др. Специално за представянето ѝ в България, към нея са добавени материали, показващи как в тогавашната българска преса е отразено преминаването на автомобилистите през територията на страната. Проучването и извадките от тогавашната българска преса, е заслуга на Лиана Петрова от Унгарския културен институт в София.

В зората на автомобилизма - края на 19-и и началото на 20-и век, на мода са дългите ралита, по време на които могат да се демонстрират техническите способности на новото (тогава) транспортно средство - автомобилът. Най-популярен по онова време е трансконтиненталният автопробег Париж – Пекин, провел се през 1907 година. В Централна Европа автомобилният спорт се развива благодарение на състезанията за доказване на надеждността на автомобила. Те обхващат основно развитите индустриални държави. Въведени са от принц Хайнрих Пруски, затова и носят неговото име.

През 1909 г. рали-модата стига и до Унгария, подтиквайки представителите на Унгарския автомобилен клуб, също да организират подобни надпревари. Преди избухването на Първата световна война, в Унгария се организират множество състезания с дълги трасета - Обиколката Татра-Адрия, Обиколката из Карпатите и др.

Първата мега надпревара, която пресича целия балкански регион и свършва в Константинопол, се провежда между 29 юни и 6 юли 1912 година. Маршрутът на автомобилния клуб, приел междувременно названието „Кралски”. При тогавашното състояние на пътищата, от сегашна гледна точка, надпреварата би могъла да се квалифицира по-скоро като OFF-ROAD (каране по черно), тъй като маршрута на надпреварата е минавал по непроходими пътища - буквално през долини и чукари.

Една от особено любопитните подробности, свързана с условията на регламента е, че по онова време са се шиели специални костюми за автомобилистите, за да ги предпазват от променливите атмосферни условия. Важен детайл е факта, че първите автомобили са били открити и водачите им е трябвало да бъдат надеждно защитени от студ, дъжд или сняг.

Най-популярната автомобилна марка сред участниците в ралито е френската De Dion. В този ранен етап от развитието на автомобилизма, две са водещите тенденции при създателите на автомобили - французите залагат на бързината, а англичаните рачитат на надеждността на колите.

Изложбата представлява интерес както за любителите на автомобили, така и за всички, интересуващи се от историята на автомобилизма.

Изложбата е предоставена от Унгарски културен институт - София и се провежда под патронажа на министъра на транспорта, информационните технологии и съобщенията Росен Желязков

В Художествената галерия на Добрич, изложбата ще гостува до 31 март 2019 г.

c