Четвъртък, 28 март 2024

28.03.2024

Последвайте ни

В "Двореца" гостува изложба на наш творец, чието име носи площад в Париж

Културен център „Двореца“, Балчик, и фондация “Проф. Николай Райнов” представят изложбата „Директно от Париж” - Боян Райнов /1921 - 2005/ - сериграфии и литографии, съобщиха от държавния културен институт. Боян Райнов, син на писателя Николай Райнов - едно от най-значимите имена на българската литература и култура, е от малцината български художници, чието изкуство е познато и високо оценено в Париж. За творчеството му са писали известните френски критици и интелектуалци Дора Валие, Морис Брюзо, свeтовно известния поет Рьоне Шар и Кристиан Зервос, импресарио на Пикасо. На два площада във Франция има негови скулптури, както и на площада в Антони, предградие на Париж, където е било ателието му. Този площад сега носи името му. В Борсата в Париж има негова монументална творба. В Музея на пощите пък е негова емблематична скулптура – „Семейство”, която е отпечатана на френска марка. По думите на изкуствоведа Пламена Димитрова-Рачева, изложбата представя малко известни в България произведения на художника, сериграфии и литографии. Те са създадени в Париж, в различни периоди от живота на художника между 1945 – 1973 г. и свидетелстват за развитието на творческите му идеи, преминаващи в търсенето на една осезаема хармония на създаваните от него форми. Боян Райнов става известен в Париж през 1945 г. с изложбата си в галерия «Ариел», в която показва цикъл цветни рисунки към книгата на Пол Елюар «Зверовете и красавиците». За тях Дора Валие пише «Ах! Рисунките на скулпор! Те винаги говорят много за творбата, те вече имат масата, имат ритъм, улавят светлината. Те вече са тримерни...». Завършил скулптура в Художествената академия в София през 1945 г., установил се в Париж, Боян Райнов като цяло в изкуството си се стреми да постигне или да изрази перфектната завършеност на творбата. В стила на произведенията му, известният френски критик и галерист Кристиян Зервос, импресарио на Пабло Пикасо открива, че пластичните форми са предадени в развитие – свободно, леко, т.е. с онази артистична лекота на естетическата емоция, която не познава граници за въображението, и която не отнема от дълбокото им значение и идентичност. В изложбата са включени някои от литографии на рисунки от 1940-1942 г. издадени в албум от Кристиян Зервос, които са представени в галерията му "Кайе д'Ар" през 1972-1973 г. Особено ценни са сериграфиите от 1971 г. които художникът прави към ръкописните текстове на френския поет Рьоне Шар. Наситени със символика, родени сякаш извън времената образ и слово са споени в поетичната метафора. За големият талант на Боян Райнов в скулптурата, Мориз Брюзо казва: «След предшествениците си, Боян единствено търси осезаема хармония на създаваните от него форми...». Произведенията на Боян Райнов са носители на неговата вътрешна творческа и духовна светлина. Магията от срещата с неговото изкуство се случва и сега, защото творенията му могат да вдъхнат живот на въображението и на сетивата ни, посочва Пламена Димитрова-Рачева. Изложбата ще бъде открита на 19 юни, вторник, от 11 часа в галерия „Тихото гнездо”.
c