Вторник, 16 април 2024

16.04.2024

Последвайте ни

"Директно от Париж" представя Боян Райнов в "Двореца" в Балчик

Държавния културен институт "Двореца"-   Балчик и Фондация “Проф. Николай Райнов” представят изложбата „Директно от Париж - Боян Райнов /1921 - 2005/ Сериграфии и литографии", съобщиха от културния център. Боян Райнов, син на писателя Николай Райнов - едно от най-значимите имена на българската литература и култура, е от малцината български художници, чието изкуство е познато и високо оценено в Париж. За творчеството му са писали известните френски критици и интелектуалци Дора Валие, Морис Брюзо, свeтовно известния поет Рьоне Шар и Кристиан Зервос, импресарио на Пикасо. Изложбата представя малко известни в България произведения на художника, сериграфии и литографии. Те са създадени в Париж, различни периоди от живота на художника между 1945 – 1973 г. и свидетелстват за развитието на творческите му идеи, преминаващи в търсенето на една осезаема хармония на създаваните от него форми. Боян Райнов става известен в Париж през 1945 г. с изложбата си в галерия «Ариел», в която показва цикъл цветни рисунки към книгата на Пол Елюар «Зверовете и красавиците». За тях Дора Валие пише «Ах! Рисунките на скулпор! Те винаги говорят много за творбата, те вече имат масата, имат ритъм, улавят светлината. Те вече са тримерни...». Завършил скулптура в Художествената академия в София през 1945 г., установил се в Париж, Боян Райнов като цяло в изкуството си се стреми да постигне или да изрази перфектната завършеност на творбата. В стила на произведенията му, известният френски критик и галерист Кристиян Зервос, импресарио на Пабло Пикасо открива, че пластичните форми са предадени в развитие – свободно, леко, т.е. с онази артистична лекота на естетическата емоция, която не познава граници за въображението, и която не отнема от дълбокото им значение и идентичност. В изложбата са включени някои от литографии на рисунки от 1940-1942 г. издадени в албум от Кристиян Зервос, които са представени в галерията му "Кайе д'Ар" през 1972-1973 г. Особенно ценни са сериграфиите от 1971 г. които художникът прави към ръкописните текстове на френския поет Рьоне Шар. Наситени със символика, родени сякаш извън времената образ и слово са споени в поетичната метафора. За големият талант на Боян Райнов в скулптурата, Мориз Брюзо казва: «След предшествениците си, Боян единствено търси осезаема хармония на създаваните от него форми...». Произведенията на Боян Райнов са носители на неговата вътрешна творческа и духовна светлина. Магията от срещата с неговото изкуство се случва и сега, защото творенията му могат да вдъхнат живот на въображението и на сетивата ни. Откриването ще бъде на 19 юни (вторник) от 11.00 часа в галерия „Тихото гнездо”.
c