Четвъртък, 25 април 2024

25.04.2024

Последвайте ни

Красимир Вълчев: Без нулева учебна година, ваканцията може да е до Великден

60% процента от материала за учениците е преподаден, няма да има нулева учебна година. Това каза министърът на образованието и науката Красимир Вълчев в интервю за предаването „Седмицата“ по Дарик радио. „Няма да има нулева учебна година. Има много варианти докога ще продължи карантината, но няма да има нулева година. Вероятно е да бъде удължена ваканцията до Великден. Няма да се наложат големи промени, ако до Великден се възстанови присъствената форма на обучение. Песимистичният вариант е ваканцията да продължи до май месец, да се наложи по-голямо преструктуриране и отучване и да се стигне до изместване на приемни изпити. Ако всички страни изместят външните оценявания и зрелостните изпити, ще ги изместим и ние. Родителите нека не правят планове до юни месец за туризъм и почивки. Рано е още да се каже дали ще се навлезе в юли. Няколко съботи могат да бъдат резерв. Ако до 13 април се възстановят учебните занятия, ще намалим пролетната ваканция до Великденска“, посочи министърът.

„60% процента от материала за годината е преподаден. Говорим за поне 20% необходими учебни дни за завършване на годината. Материалът ще бъде съкратен. Всяка една учебна програма има условно 40% време за упражнения и затвърждаване на знанията. Част от дистанционното обучение също ще се приравни като учебни дни. По дистанционната форма това използваме – времето за затвърждаване на знанията. То е дори по-ефективно за затвърждаване. Трябва да имаме 80% от часовете през учебна година, за да може да се усвои материалът и да има време за затвърждаване. Затова казахме 30 – 35 дни в зависимост от етапа на обучение. Няма да има тази година ученически екскурзии. Обикновено 5 дни отиват за тях. Имаме и допълнителното обучение за преодоляване на трудности. Тези дни са ни като резерв. Част от децата ще имат задължителни определен брой такива дни или часове. Може и през края на юни и началото на юли и септември да се използва за допълнително обучение. Някои ще отучват повече дни по тази линия. Използваме средства по оперативната програма за такова допълнително обучение за преодоляване на образователни трудности. Няма да има такова отучване за всички“, добави той.

„Юни месец не би стигнал за наваксване, но можем да влезем малко в юли. Рано е да се каже, но ако до 13 април бъдат възстановени учебните занятия, няма да има нужда от допълнително отучване и да влизаме в юли например“, каза още той. „Още преди да обявим неочакваната ваканция, се започваха часовете с беседи за хигиената. Ще получим няколко филмчета, които ще разпространим в системата, посветени на този въпрос. Тази криза е голяма възможност. Случи се една мини еволюция в системата на образованието – с преминаването към дистанционна форма на обучение, с ангажираността на родителите, взаимодействието родители – учители, с преминаването на проектно ориентирано обучение и др.“, посочи Вълчев.

„Близо 95% от училищата в страната водят пълна форма на онлайн обучение, 5% са в частична форма на дистанционно обучение. Учениците разполагат с много образователни електронни ресурси. Около 500 учители нямат технологична възможност, но някои обучават дори по телефона. Проблемът е при децата. Около 5% от тях нямат устройства вкъщи. Невинаги са достатъчни устройствата. Затова препоръчахме асинхронната форма за обучение, където детето не е нужно да стои пред устройствата, а материалите му се пращат. Ограничението е откъм устройствата. Синхронната форма е във виртуална класна стая в реално време, но трябват достатъчно устройства, добър Wi-, както и проблема, че децата не бива да прекарват повече то 30 мин пред устройствата“, заяви той.

Източник: focus-news.net

c