Четвъртък, 25 април 2024

25.04.2024

Последвайте ни

До три дни в авариен режим ще работят фирмените фискални устройства

Договореност за промяна в Наредба Н-18, касаеща функционирането на фискалните устройства на търговските фирми, беше постигната на работна среща между представители на Националната агенция за приходите /НАП/ и Сдружение за модерна търговия. Чрез съгласието ще бъде коригиран вписаният в Наредбата срок от 24 часа, на 72 часа - време, в което няма да се пристъпва към блокиране на фискалните устройства в търговските обекти при възникнал технически проблем.

Поправката в широко коментираната Наредба Н-18 ще може да стане факт след резултатите от проведената среща межу представители на Националната агенция за приходите и Сдружението за модерна търговия, в което членуват големите търговски вериги - Билла, Дайхман, ДМ, Доверие Брико (Мосю Бриколаж), Кауфланд, Лидл, Максима (Т-Маркет), Промаркет, Хиполенд.

От представената след срещата информация става ясно, че на фирмите ще бъде дадена възможност за работа в т.нар. авариен режим - при природни бедствия и извънредни ситуации, като касовите апарати няма да блокират дори след загубване на връзката. По този начин, с дистанционна заповед, на фискалните устройства може да бъде позволено да продължат работа.

Предстои да бъдат изготвени предложения за промени в Наредба Н-18, които да намалят рисковете пред всички търговци, използващи фискални системи в ситуация на технически трудности.

Основните въпроси, поставени от ритейл веригите на срещата, касаят 24-часовия срок преди блокиране, денонощната поддръжка на свързаността на фискалните системи с НАП, бъдещите стъпки по отношение на фискализацията. От сдружението се аргументираха, че членовете му са направили значителни инвестиции и са вложили усилия, за да приведат дейността си в съответствие с Наредба Н-18. Представителите на сдружението заявиха съпричастност към философията на наредбата, както и целта ѝ - да ограничава отклонението от облагане и да способства за конкурентна бизнес среда. „За нас е важно бизнесът да изсветлее, защото това означава равнопоставеност и по-добри условия за всички на пазара“, подчертаха членовете на Сдружението.

По време на дискусията стана ясно още, че с последните изменения на Наредбата вече е създадена възможност за дистанционна поддръжка на фискалните устройства за фирмите, които ги обслужват. Това е възможно чрез т.нар. втори канал за предаване и получаване на данни. Чрез него ще може от разстояние да се актуализира софтуера и да се отстраняват повреди в касовите апарати в много по-кратки срокове. 

От своя страна, от НАП съобщиха, че вече е осигурен денонощен мониторинг на системите за обмен на данни с фискалните устройства не само от Агенцията, но и от външен доставчик.

На срещата бе коментирано и създаването на работни групи с участието на бизнеса, разработчиците на софтуер и експерти на НАП, в които да бъдат обсъдени всички специфики на Наредба Н-18 и откритите въпроси по прилагането й.

Зам.- изпълнителният директор на НАП Пламен Димитров припомни, че преди близо две години НАП е поела ангажимента всички промени в Наредба Н-18 да бъдат алтернативни, а не императивни, като всички следващи изменения ще бъдат плод на разговори, дискусии и изработване на правила, заедно с бизнеса, в условията на открит диалог и консенсус. Всяка иновация, която не компрометира фиска, може да бъде обмислена и това ще бъде направено, подчерта той.

c