Без категория Бизнес Общество

Нови цени за билети и транспорт след старта на БГ Тол

Както беше предварително обявено, предстои промяна в цената на билетите и транспортните услуги, след предстоящия старт на Тол системата, свързан с експлоатацията от тежкотоварни превозни средства на платената пътна мрежа в страната.

Като резултат от проведените преговори с превозвачите, платената пътна мрежа е редуцирана с над 40%, а тол таксите намалени с 50 на сто. Това съобщи проф. Олег Асенов – член на Управителния съвет на Агенция „Пътна инфраструктура“, в Сутрешния блок на bTV.

Това са отстъпки, които от миналата година досега са направени в посока за намиране на консенсус, коментира проф. Олег Асенов.

Преминаването на собствениците на пътни превозни средства с обща технически допустима максимална маса над 3,5 т от е-винетки към тол такси, неминуемо ще окаже въздействие върху редица отрасли в икономиката. Според проф. Асенов, воденият от пролетта на м.г. диалог с превозвачите е постигнал значителен напредък в позициите и на двете страни.

“Трябва да се потърси модел на тол системата, така че да има смисъл от въвеждането на реформата“, каза той по повод несъгласието на част от превозвачите с приетите размери на таксите и с планирания обхват. Проф. Асенов напомни, че пътният сектор има нужда тол системата да бъде въведена час по-скоро, за да може да се създаде ефективен модел на финансиране. „Механичното пренасяне на примери от други държави, не е в полза на българската пътна инфраструктура, която има свои специфики“, обърна внимание той и даде за пример факта, че почти една пета от първокласните пътища в България попадат в урбанизирани територии, което ограничава възможността за събиране на пътни такси.

Първоначално обсъжданият обхват на платената пътна мрежа – от 10 800 км, е редуциран до 6 050 км, като от него отпадат всички пътища в лошо експлоатационно състояние.  Така е постигната договореност, дължината на пътищата, за които ще се плащат пътни такси (в сравнение с тези в момента) да бъде намалена от близо 20 000 км – на 6 050 км. 

“В сравнение с Европа, България има най-ниските тол такси. Единствено в Полша за някои категории тежки превозни средства те са по-ниски”, отбеляза проф. Асенов.

При приетата Тарифа и при предложения обхват, се очаква постъпленията от пътни такси през 2020 г да са:

  • около 450 млн. лв. от тол такси
  • 270 млн. лв. от е-винетки

Пресметнати от АПИ като критичен минимум за нуждите на пътната инфраструктура     

Камерите на Тол системата следят и за нелегален трафик     

Тъй като на този етап не бяха обявени конкретни внесени корекции на тарифите, проф. Асенов подчерта, че представителите на транспортния бизнес са запознати с аргументите и методиката за предложените размери на таксите, както и обхвата.

Според актуализирания анализ от срана на Световната банка, извършен след промяната в първоначалния обхват на тол системата, очакваното максимално поскъпване на основните хранителни стоки следва да е в рамките на 1-2% или до 2 ст. за кг/л при брашното, хляба, прясното и киселото мляко.

В случай, че превозвачите прехвърлят изцяло разходите си върху крайните потребители, повишението на цените на автобусните билети, би трябвало да е между 5 и 96 ст., сочат експертните анализи на консултанта по проекта.

Follow Me:

Related Posts

Вашият коментар

Вашият имейл адрес няма да бъде публикуван. Задължителните полета са отбелязани с *