Образование

Нов вид изпити в училищата през 2020 г заради зубренето на знания

„Трябва да променим нашите изпитни формати. Ще го направим за първи път догодина”. Това каза министърът на образованието Красимир Вълчев пред “Здравей, България” по NOVA.

Това е заложено като част от промяната във фокуса на системата – не трупането на енциклопедични знания, а развиването на умения. Равносметката беше направена и във връзка с последните резултати от международното проучване на PISA. От България, в изследването участваха 6 900 деветокласници, в трите категории – четене, математика и природни науки. Спад в резултатите е отчетен и в трите. По природни науки разликата надолу е значителна. 

„Нашата система дава повече знания, но по-трудно ги трансформира в умения за функционална пригодност за живота”, коментира Красимир Вълчев.

Министърът каза още, че от 2000 г. насам няма влошаване в резултатите на учениците, а по-скоро стабилни резултати. „Имало е години и с по-ниски резултати, но това са нормални статистически колебания”, смята още министърът.

„Не трябва да драматизираме отрицателната разлика. Проблемът по-скоро е, че нямаме подобрение в дългосрочен период. Няма и как да има подобрение, защото това все още е старата система, старите програми”, коментира Вълчев.

Той обясни и какво точно измерва проучването PISA. „Една задача по PISA е елементарна като математически алгоритми, но изисква транслиране на житейска ситуация в математическа задача”. каза министърът.

„Променяме учебните програми от 2016 г. Конкретно този випуск са по старите учебни програми. Учителите препускат по материала. Ще намалим дълбочината на темите. Трябва да учат многочлени, тъждества, триъгълници, но по-малко от това”, каза Красимир Вълчев.  

Целта на промените е в по-голяма степен да се стимулира интересът към ученето у децата.  

„Трябва да насочим цялата система към умения. Това е, с което закъсняхме”, каза министър Вълчев.

„По другите изследвания сме на 8-мо – 9-то място в Европа по четивна грамотност. Имаме проблеми между 4 и 9 клас, в периода, в който децата имат най-малко желание за учене, но това е проблем на системата”, коментира още Вълчев.

В изследването на PISA са оценени уменията на ученици от 79 държави и региони в три области – четене, природни науки и математика с PISA. В България в изследването са участвали 6900 ученици в 9 клас.

PISA изследва не просто знанието за четене и писане, но и как се прилага като умение – търсене на информация, откриване на противоречия. В тази област резултатът на българските ученици е значително под средния. За България той е 420 точки. Първи по среден резултат са децата в Китай с 555 точки.

Учениците по-трудно възприемат знанията по природни науки спрямо 2016 година, става ясно още от обявените резултати. Резултатите показват, че не се наблюдават и по-добри постижения по четене. Леко подобрение има по математика.

Изследването на PISA е проведено между 10 април и 17 май в 197 училища. Обхваща 6900 ученици от 7 и 9 клас.

Резултатите показват, че по природни науки страната ни заема 424-то място през 2018 година в сравнение с 2015 година сме били 446-то място или спад от 22 места.

Водеща снимка: harvard.edu

Follow Me:

Related Posts

Вашият коментар

Вашият имейл адрес няма да бъде публикуван. Задължителните полета са отбелязани с *