Общество

Защо обвиниха Google и Facebook в нарушаване на човешките права

Бизнес-моделът на компаниите Google и Facebook е “основан на следенето” и нарушава човешките права. До този извод са достигнали от правозащитната организация Amnesty International. Както отбелязват правозащитниците, множеството скандали, в центъра на които са замесени IT-гигантите, само потвърждават нарушението по отношение конфиденциалността – това е “обичайна работна практика” за тези корпорации. Според мнението на анализаторите, Google и Facebook все още поддържат илюзията, че се стараят да съхраняват личните данни на потребителите, същевременно все повече усложняват самия процес.

“Платформите Google и Facebook носят обществена опасност. Бизнес-моделите на двете компании са базирани на следенето, принуждавайки хората към “сделка с дявола”, по силата на която могат да ползват човешките си права в социалните мрежи, единствено подчинявайки се на системата, която е изградена за да нарушава техните права. На първо място те включват безпрецедентно посегателство над неприкосновеността на личния живот, от което произтичат редица вредни последствия, представляващи сериозна заплаха за множество други права, започвайки със свободата за изразяване на убежденията и приключвайки с свободата в мисленето и правото на недескрминация”, се казва в представения отчет на организацията.

В съдържанието на документа също така се описва, че Google и Facebook предоставят на потребителите си “уж безплатен достъп”, но вместо това “изискват от хората да предоставят личните си данни”.

“Тях (данните им – бел.ред. RT) след това ги анализират, за да обединят хората по групи и построят прогнози, базирани на техните интереси и особености – на първо място, заради компаниите, които използват тези данни – да могат да печелят от реклама”, информират от Amnesty International.

В доклада се отбелязва, че “при събирането лични данни в такъв мащаб и монетизирането им с помощта на социалните платформи, осъществяването на личен живот и неприкосновеност на човешките права е невъзможно.”

В доклада на Amnesty International се казва също, че провежданото от Google и Facebook “събиране на данни от милиарди потребители” е достигнало до такъв мащаб, че ако такава намеса беше директно осъществявано от правителствата “никой не би се примирил с това”. Освен това се уточнява, че принципите на работа на технологичните гиганти са основани на “мащабно користни интереси”.

“Имайки предвид техните активни лобита (на Google и Facebook – бел. ред. RT) в отношенията им със самите правителства, които пък са длъжни да ги контролират, са налице всички основания за да се счита, че тези компании не са способни да се саморегулират” – до този извод достигат създателите на отчета.

В документа се посочва също така, че “нарушението на конфиденциалността, на която е изграден бизнес-моделът на Facebook и Google”, нагледно се потвърждава от участието на тези компании “в множеството скандали в сферата на конфиденциалността”.

“Въпреки заявленията от страна на компаниите, за придържане към правилата за непрокосновеността на личния живот, трудно е да не бъде отчетено, че многобройните нарушения от тяхна страна на конфиденциалността, за тях е обичайна делова практика, а не отклонение”, информират от Amnesty International.

globallookpress.com/ © FrankHoermann / SVEN SIMON

Отбелязва се също, че платформите Google и Facebook се занимават не само с извличането на колосални по обем данни за обикновените потребители, но и детайлизират събраната информация, използвайки сложни системи от алгоритми.

“Използвайки на най-добрите технологични способи, тези системи са изцяло насочени в търсенето на резултати, в интерес на компаниите, включващи точна адресна регистрация и показването на реклами, а също така и поведенчески стимули, които задържат хората в платформите. Било е доказано, че тези алгоритмични системи имат редица вредни ефекти, сериозно застрашавайки правата на населението, в това число свободата на убежденията и тяхното изразяване, свободата на мисленето и правата за равенство и недескриминация”, подчертават представителите на правозащитната организация.

При такъв риск, по данни на Amnesty International, “съществено се усложнява” да бъде отчетен обхвата на платформите Google и Facebook, “поради което под заплаха се оказват човешките права на цялото човечество.”

И това не е първото обвинение

Напомняме, че обвинения към тези IT-корпорации биват отправяни на за първи път. Нееднократно, платформите се оказваха в центъра на скандали, свързани с изтичането на лични данни, а също и с умишлено нарушение правата на потребителите.

Например, социалната мрежа Facebook не веднъж по собствено усмотрение блокира “неудобни” групи и страници. В същото време, през септември т.г. (пред съдебна инстанция) компнията заяви, че се явява не като публичен форум, а като частен издател, който може да публикува и да блокира информация по свое собствено усмотрение. Този отговор беше посочен от компанията, в отговор на отправено исково обвинение от журналистката Лора Люмер, чийто акаунт е бил блокиран от социалната мрежа, определяйки жената като “опасна личност”, заради нейните десни политически убеждения. На свой ред, Люмер обвинява компанията в опит да ограничи нейното право на свобода на словото, гарантирано от Първата поправка в конституцията на САЩ.

Месец по-късно, социалната мрежа за пореден път блокира група, подддържаща американския президент Доналд Тръмп и полицията на САЩ. На страницата Police Lives Matter е имало регистрирани повече от 170 хиляди члена. Тогава, Джо Озбърн – представител на Facebook, заяви, че групата уж е “нарушила правилата за борба със спама и фалшивите “фейк” акаунти”.

През август, американската информационна агенция Bloomberg съобщи, че компанията Facebook е платила на стотици изпълнители от трети страни, за да разшифроват гласови съобщения на потребители на услугите им, които са нейна собственост. Според информаторите на Bloomberg, компанията е поставила задачата на нещатни свои сътрудници, които не са знаели как точно компанията е получила тези записи. Разследващите журналисти подчертават, че компанията Facebook не е информирала потребителите за осъществения достъп до личните им данни, от трета страна.

Не отстъпват на своите колеги и Google. В сената на САЩ изразиха безпокойство относно това, че корпорацията събира данни за милиони американци, в рамките на съвместен проект, реализиран с една от най-крупните американски системи за здравна защита. Ейми Клобушар – американски сенатор от щата Минесота и кандидат-президент на САЩ, съобщи на своя официален сайт, че не само нейното сътрудничество е причина за сериозните проблеми с конфиденциалността в САЩ.

Ейми Клобушар – кандидат-президент на САЩ от Демократическата партия / Reuters / © Brendan McDermid

По нейните думи, заплахата от похищението на данните на американските граждани произтича също така и от приложения за здравно проследяване, в частност на американската корпорация Fitbit.

Междувременно, американските власти са започнали разследване за връзката на проекта на компанията Google със събирането и анализа на персоналните медицински данни, съобщиха от The Wall Street Journal.

Освен това, в последно време Google биват упреквани и за политически манипулации. Така, на 19 август Доналд Тръмп обвини корпорацията в това, че е повлияла върху избора на гласоподавателите в полза на Хилари Клинтън, по време на президенстската надпревара през 2016 година.

“Уау, токущо се появи доклада! По време на изборите през 2016 година, компанията Google е провела манипулации спрямо 2,6 милиона до 16 милиона избиратели, в полза на Хилари Клинтън! Това е официално изнесена информация, касаеща поддръжниците на Клинтон, а не на Тръмп! Google следва да бъдат съдени. Победата ми се оказа още по-голяма отколкото се предполагаше!”, написа Американския президент в своя акаунт в Twitter, без да уточнява за кой по-точно доклад става дума.

Според западните информационни агенции, вероятно шефът на Белия дом е имал предвид изследването на американския психолог Роберт Ъпстейн от Американския институт за поведенчески изследвания и технологии, което е било обсъждано в същия ден по телевизионния канал Fox Business.

В интервю през юли, обвинение по адрес на Google отправи и Greg Kopolla – главeн инженер-програмист на корпорацията, пред камерите на Project Veritas (Проекта “Истината”). По негови думи, компанията директно влияе на резултатите при търсене в мрежата, манипулирайки алгоритмите за намиране на съдържание.

“Нарушават своите споразумения”

До този момент, IT-компаниите се “опитват да поддържат илюзията”, че личните данни на техните потребители, които са споделени в интернет, могат да останат конфиденциални, смята политолога Михаил Синелников-Оришак.

“Обаче това изключва данните да се използват с комерсиална цел от корпорацията. През последните стана абсолютно очевидно, че приказките за конфиденциалност при потребителите на Google и Facebook – са мит. Вече е невъзможно да бъде пазено в тайна такова изтичане на информация в такива широки мащаби”, отбелязва експерта в интервю за RT.

Поитологът Александър Асафов в пълна степен споделя мнението на своя колега. Според него, бизнес-моделите на Google и Facebook действително се “базират на търговия с лични данни”.

“Основната цел на на IT-компаните – това е печалбата на пари. Без значение, че излизат с гръмки декларации за това, че за тях е приоритетно съхраняването на личната информация на потребителите. Ето, че постоянно се случва – изтичане на данни, взломни атаки, сривове и др. Освен това, самите те нарушават собствените си договори за да реализират търговски печалби. Техният основен бизнес – това е търговията с личните данни на потребителите” , споделя анализатора в интервю за RT.

При това, Асафов подчертава, че корпорациите “си сътрудничат с FBI и NSA”.

“Западните власти предпочитат да не обръщат внимание на нарушенията на конфиденциалността, ако такива изтичания на информация на не са получили масов отзвук. В редица от случаите такъв тип изтичне на информация за тях е изгодно, а в не малка част от случаите и това става по тяхна инициатива. В днешно време, Западните правителства се опитват да се намесват още повече в дейностите на тези компании, използвайки ги като инструменти за контрол”, разказва анализаторът.

Асафов напомня и факта, че Facebook и Google “играят мащабна решаваща роля, включително и в предизборната кампания в САЩ през 2016 година”.

Reuters / © Dado Ruvic

По думите на Асафов, вече настъпи епохата, в която личните данни на потребителите, които са под контрола на IT-гигантите не се разглеждат като конфиденциална информация. Ситуацията ще се усложнява все повече”, смята експертът.

“В момента нас ни спасява единствено това, че този огромен масив от данни, все още не може да бъде ефективно обработен. Дотолкова, доколкото не съществуват мощности, които да позволят събраната информация да бъде проанализирана на алгоритмично ниво. Става дума включително и за анализ на навиците на потребителите, предпочитанията им, особеностите, както и за анализиране на движението на потребителите чрез приложения в смарт устрйствата им. Един ден, когато технологиите позволят всички тези данни да бъдат разшифровани в пълен обем, това ще доведе да ситуация в която животът на всички граждани (без изключение) ще бъде прозрачен за IT-корпорациите”, обобщава аналитикът.

Източник: rt.com / заглавна снимка: techhive.com

Follow Me:

Related Posts

Вашият коментар

Вашият имейл адрес няма да бъде публикуван. Задължителните полета са отбелязани с *