Четвъртък, 28 март 2024

28.03.2024

Последвайте ни

До края на годината завършват Морската естакада на нос Шабла

Един от най-сложните обекти, строени във вода след Дунав мост според специалистите, е възстановяването на морската естакада на нос Шабла, което върви към своето финализиране. С още няколко стъпки ще достигнем до изграждане на площадката. В момента реставрацията на съоръжението е на 341-я метър от брега и до края на годината може да бъде завършена. Държавата в наше лице като добър стопанин ще я рехабилитира. Това коментира за "Труд" Ангел Забуртов, генерален директор на ДП "Пристанищна инфраструктура", в чиято инвестиционна програма е обектът.

Според него, средствата са осигурени. Но, това, което не може да се предвиди, са вълнението на морето и силата на вятъра.Съгласно технологията на изпълнение на обекта е допустимо извършването на съответните подводни дейности сами при вълнение на морето до 2 бала и съобразяване на останалите изисквания и условия на Наредбата за извършване на водолазна и друга подводна дейност.

„Строително Предприемачески Холдинг“ е водещ партньор в ДЗЗД „ Консорциум Морска естакада Шабла“, избран за изпълнител на обекта,.Има сключен договор за инженеринг (проектиране и изграждане) на Морска естакада с островна площадка при нос Шабла между Държавно предприятие „Пристанищна инфраструктура“ и ДЗЗД „ Консорциум Морска естакада Шабла“.

Пристанищното съоръжение  съставлява Морска естакада с островна площадка, която навлиза до 414 м. в Черно море и определя морската граница на държавата. Това съоръжение следва да замени старата естакада, строена през 60-те години на ХХ в., и почти унищожена от действието на морските вълни. Изгражданата от нас Морска естакада ще завърши с издигната на 8,5 метра над морското равнище островна площадка. Към момента са изградени повече от 305 метра от инфраструктурното съоръжение. Срокът за изпълнение спира в случай на неблагоприятни климатичните условия и при възникване на непредвидено или непреодолимо събитие от извънреден характер, признато за непреодолима сила.

Стойността на договора е 6 186 353 лева. Дейностите започнаха през пролетта на 2015 г., като първоначалните прогнози бяха проектът да завърши до 10 месеца, но след това срокът се удължи още два пъти.

Естакадата на нос Шабла определя морската граница на държавата. Още в старта на проекта я определиха като уникално съоръжение с изключително държавно значение. Предвижда се и използването й като нефтено пристанище, което предполага увеличаване на преминаващите цистерни с опасни товари.

На практика съоръжението се използва за разграничаване на морските пространства между България и Румъния.

„От няколко месеца се работи много. Като се има предвид, че се строи на море, а сега и в по-дълбоката част, нещата се случват по-бавно. Важното е, че се работи”, коментира кметът на Шабла Мариян Жечев. Според него остава само една трета от естакадата за възстановяване.

Морската естакада при нос Шабла дълги години беше оставена на морските стихии и бури и разрушена почти напълно. Възстановяването й започна през април 2015 година. Стойността на договора е 6 186 353 лв.

Съоръжението е дълго 414 м и широко 6 м. Островната площадка е с размери 24/18 м и ще бъде на 8,5 м над морското ниво.

Първоначалните прогнози бяха проектът да завърши до 10 месеца. Той включва разрушаване на съществуващата естакада и на нейно място изграждане на нова, като се запазят габаритите на съоръжението. Новото съоръжение се изгражда от двойка тръбни пилоти през 12 м.

c