Събота, 20 април 2024

20.04.2024

Последвайте ни

Училището и детската градина са фактор в борбата с бедността, смятат педагози

Относителният дял на бедните сред ромите в България е 77 %. Докато под 1 % от децата на етническите българи живеят в условия на дълбоки материални лишения, то при ромите този процент е над 16 на сто. Ромските деца в предучилищна възраст от бедни общности живеят в семейства, чиито доходи са два и половина пъти по-ниски от доходите на семействата на българските им връстници от същите бедни общности. Над половината от родителите на ромските деца от бедни общности нямат завършено средно образование, докато при българските деца този дял е 13 %. Тези данни и изводи бяха представени пред участниците в регионален семинар на тема: „Как се отразява бедността на децата. Ролята на детската градина и на училището за прекъсване на порочния кръг на бедността”.  Форумът е съвместна инициатива на ДГ №32 „Зорница” в Добрич и Мрежата за ранно детско развитие, координирана от Фондация „Тръст за социална алтернатива”. При откриване на срещата директорът на ДГ „Зорница” Марияна Димитрова подчерта, че идеята на събитието е да бъдат споделени успешни практики за работа с деца от уязвими групи.

Иван Иванов, представител на фондация „Тръст за социална алтернатива” и национален координатор на международната Мрежа за ранно детско развитие в ромската общност, представи в синтезиран вид книгата на дългогодишния педагог Ерик Дженсън „Как да преподаваме с мисъл за бедността”. Идеята на книгата е да повиши вниманието на специалистите за проблемите, които бедността създава сред децата. „Една трета от децата в България живеят в риск от бедност и са изложени пред редица предизвикателства – недохранване, ниски хранителни стойности, липса на връзка с грижовен родител, несигурност, домашно насилие, лоши домашни условия, живот в квартали с висока престъпност и други” – подчерта Иван Иванов. Той постави акцент върху необходимостта от обединяване на усилията на всички специалисти и институции, които работят с деца от малцинствените групи.

В срещата участваха специалисти и педагози от училища и детски градини в Добрич, Балчик и Тервел, които споделиха успешни практики за работа с деца от уязвими групи.

c