Четвъртък, 28 март 2024

28.03.2024

Последвайте ни

Син на известен чифликчия е подкарал първия „Мерцедес” в Добрич преди 90 години

Снимката представя типичен модел на моден градски автомобил, какъвто са използвали индустриалци и търговци през 20-те годни на XX век в България

Първите модни градски автомобили в Добрич се появяват в средата на 20-те години на миналия век. А зад волана на първия и единствен в добруджанския край  „Мерцедес” е седнал Кръстю Иванов – син на известния тогава чифликчия Пенчо Иванов. Това разказва в проучването си за историята на чифликчийството в Добруджа Веселина Малчева, краевед от Добрич.

Чифликчиите са били предприемчиви и прогресивни хора и обикновено са изпращали синовете си да учат в чужбина, сподели за Про Нюз Добрич авторката на изследването.

Кръстю Иванов е завършил търговско училище във Варна. По-късно продължил образованието си във френската столица Париж, завършил и школата за запасни офицери в София. По дух е бил аристократ, а по маниер – бохем, владеел перфектно френски и румънски език,  разказва Веселина Малчева. Когато се завърнал в родния си край, се заел с управлението на бащиния си чифлик в село Люляково.

Много често младият чифликчия водел гости от София – поети, писатели, художници, музиканти. В чифлика в Люляково домакинът организирал големи тържества и веселби, с богати почерпки.  За да води своите гости, му е била необходима кола и той сменил няколко автомобила. Първо подкарал лека кола френски модел, после – през 1927-1928 година,  станал собственик на „Мерцедес”.

В Добрич първите градски автомобили се появили около 1926-1927 година, твърди Веселина Малчева. Най-рано, измежду собствениците на новото модерно возило са били Васил Йорданов – един от големите търговци на кожи и кожени изделия, и Йордан Славов – търговец на обувни изделия и на обработени кожи за обущарския бранш.

Освен това, в Добрич функционирала и фирма за отдаване на автомобили под наем. Тя се наричала „Сатурн”, а офисът ѝ се намирал на мястото на днешния хотел „Добруджа” и просъществувала до 1944-1945 г.

Снимки: lostbulgaria.com

c