Петък, 29 март 2024

29.03.2024

Последвайте ни

В "Двореца" представят Боян Райнов - българския представител на Парижката школа

В галерия „Тихото гнездо“ в Двореца в Балчик днес бе открита изложба „Директно от Париж” - Боян Райнов (1921 – 2005)“. Тя представя малко известни в България произведения на художника, сериграфии и литографии. Произведенията на Боян Райнов са носители на неговата вътрешна творческа и духовна светлина. Магията от срещата с неговото изкуство се случва и сега, защото творенията му могат да вдъхнат живот на  въображението и на сетивата ни, казва за него изкуствоведът Пламена Димитрова-Рачева. Синът на един от най-значимите български писатели и изкуствоведи Николай Райнов е от малцината български художници, чието изкуство е познато и високо оценено в Париж. За творчеството му са писали известните френски критици и интелектуалци Дора Валие, Морис Брюзо, свeтовноизвестния поет Рьоне Шар и Кристиан Зервос, импресарио на Пикасо. Творбите са създадени във френската столица в различни периоди от живота на художника между 1945 – 1973 г. и свидетелстват за развитието на творческите му идеи, преминаващи в търсенето на една осезаема хармония на създаваните от него форми. Боян Райнов става известен в Париж през 1945 г. с изложбата си в галерия “Ариел”, в която показва цикъл цветни рисунки към книгата на Пол Елюар “Зверовете и красавиците”. Неговата дъщеря Дияна-Мария Райнова е тази, която се грижи за наследството на своя баща. Щастлива случайност е, че всички негови работи са пренесени в България. Те представляват национално богатство, сподели при откриването на изложбата Пламена Димитрова – Рачева. „Боян Райнов, като син на известния наш писател и изкуствовед Николай Райнов има голяма дарба. В скулптурата открива нови техники, които са лично негови – авторови. Отделно от това, неговите творби имат много интересно отношение към емоционално пластичното внушение и едни отправки към общочовешките теми. Ставайки част от Парижката школа, в своите стилови похвати, той е много близо до кубизма, до експресионизма, но в пластиката той има самостоятелен пластичен език, създаден в периода 1940-45 година, посочи изкуствоведът. По думите й, гостуването на изложбата в „Двореца” е рядка възможност за публиката в Балчик да види един български представител на Парижката школа. Изложбата е организирана от Държавен културен институт държавен център „Двореца” и Фондация „Проф. Николай Райнов”. Ще остане в Балчик до 29 юни.

 

c